Svar: Søvn og sygdom
12. december 2008
Alder:
15 mdr.
Kære Tine
Dårlig søvn og sygdom hænger desværre sammen og er meget svært at gøre særlig meget ved ... :o( Det bedste man kan gøre, er at sørge for at barnet fortsat føler sig tryg og rolig, når det skal sove og samtidig forsøge at bibeholde de gode rytmer og rutiner som man allerede har - at I f.eks. holder fast i at jeres dreng skal sove i sin egen seng, falde i søvn uden behov for flaske eller lignende osv.
Der er rigtig mange faktorer der spiller ind hos jer, ud over den voldsomme sygdomsperiode jeres dreng har været igennem med gentagende mellemørebetændelser, dræn anlæggelse, astmatisk bronkitis, spacer behandling osv. så spiller også hans alder og udvikling også ind, han starter i daginstitution osv. Jeg kan godt forstå at I kører på pumperne, det har varet længe nu og det bedste I kan gøre er naturligvis at afhjælpe de gener, som evt. vækker ham om natten. Det vil sige overveje om han skal have noget smertestillende, om han skal have sin medicin mod hoste, sørger for at hans næse er renset og luftvejene er fri inden han skal sove, at han er mæt og tilfreds og har fået, hvad han har behov for af mad og drikke og at han føler sig helt tryg, ved hvor han ligger og er glad for at være i sin seng.
Gentagende mellemørebetændelser, det at vågne med smerter og jag i ørerne (og også fra tænder) virker næsten ligesom at have stress - det er som om at kroppen husker. Barnet har ligesom lært at vågne hyppigt. Jeres dreng har sandsynligvis haft nogle oplevelser, hvor han lige er faldet i søvn og så er blevet vækket af smerter, fordi han har fået smertejag fra sit øre og det er han vågnet af. Det betyder at han har denne erfaring med sig og at den stadig ligesom sidder i kroppen. Derfor vågner han stadig op, selvom han måske ikke længere har ondt, fordi kroppen husker det sådan og det tager tid at skabe en ny erfaring.
Det er som sagt lidt ligesom at have stress. Hvis man som voksen har oplevet den ekstra hjertebanken og utilpashed det giver, hvis man har haft rigtig stress, ja så skal der ikke ret meget til, man skal ikke opleve særlig meget af de samme symptomer, så reagerer kroppen meget voldsomt og igen er det som om at kroppen husker.
Samtidig er jeres dreng også aldersmæssigt på grænsen til at han ved at I stadig er der, når han ikke kan se jer. Han forstår stadig ikke helt at I er lige inde i rummet ved siden af og derfor er det naturligt at han virker mere tryghedssøgende og generelt søger mere fysisk kontakt. Samtidig drømmer han også rigtig meget, alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og derfor kan han også i en periode sove mere uroligt.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, i hvert fald hjælper det nogle gange at få en forklaring - også selvom der ikke er så stor en løsning i det :o)
Rigtig god bedring med ham og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske