Svar: Kød, morgenmad og mellemmåltider
12. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Maibrit
Det anbefales normalt at starte med de lyse kød, som f.eks. kylling og kalkun og så stille og roligt gå over til andre typer af kød, så barnet tilbydes større og større variation. Det anbefales normalt også at man koger kødet, fordi det så bliver blødere og lettere kan findeles og dermed spises - derfor anbefales hakket kød også ofte som en god start.
Hvis du laver kyllingefilet i ovnen og det er fint mørt og let at hakke i små bitte stykker, så kan du sagtens give Valdemar det i mosen. Det er ikke store mængder han skal have, bare så der kommer lidt struktur :o)
Fisk bør på samme måde laves i ovn eller koges og du kan godt bruge lidt fisk fra dåse i mosen, hvis det en gang imellem skal være lidt let og praktisk. Ellers er lidt torsk, laks eller rødspætter en god idé. Indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) kan også bruges i mosen.
Med hensyn til morgenmad og mellemmåltider, så må du gerne begynde med dette. Se den plan jeg sendte til dig sidst - i den indgår havregrød som morgenmad og frugt som mellemmåltider ... :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske