Svar: Vores søn har aldrig sovet særlig godt
12. december 2008
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at jeres dreng har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn og dette nævner jeg fordi du skriver: "... der går kun en halv time imellem han vågner op og græder. Men falder hurtig i søvn igen når han får sin sut."
Det lyder som om at jeres dreng har lært at han kun kan sove, hvis han har sin sut i munden. Når han er faldet i søvn og kæben slappes af (efter ½ times tid) så falder sutten ud og så vågner han fordi han ikke kan sove uden. Når I så putter sutten i munden igen, så sover han trygt og roligt videre, indtil den atter kommer ud og I putter den i munden ...
Jeg tror det er på tide at I skruer lidt ned for serviceniveauet, hvad angår sut og brug af sut i det hele taget. Han må gerne få sut, når han er ked af det og når han skal sove, men som udgangspunkt skal han ikke have sut hele tiden og slet ikke hele natten igennem. Hvis han har brug for sut, så skal han også selv kunne tage den i munden. Det kan man godt, når man er 13 måneder gammel. Det er således helt okay at han vågner op og har brug for sin sut i løbet af natten, men han skal selv finde den og putte den i munden og sove videre - uden jeres hjælp.
Prøv om I kan skrue behovet for sut ned dagen igennem, så det stille og roligt bliver mindre og mindre han bruger den. Prøv også at give ham sutten i hånden, hver gang han skal have den, så han selv lærer at putte den i munden og gør det også om natten. Læg så samtidig flere sutter omkring ham i sengen, så han selv har en chance for at finde en sut om natten og få den trøst han søger - uden I behøver stige ud af sengen :o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske