Svar: De evindelige søvnproblemer
12. december 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev. Når jeg læser din beskrivelse af din dreng, så tænker jeg at det vil være helt relevant at se på hvor meget han sover i løbet af dagen. Det er klart, at han har svært ved at sove om aftenen og at nattesøvnen vil være kort, hvis han sover meget og sover meget sent og det får jeg faktisk indtryk af at han gør.
Det kan således godt være et reelt behov for først at komme i seng kl. 21.30 som gør sig gældende hos jer og ikke passende for ham at komme i seng allerede kl. 20 som I måske ønsker jer ... :o)
Gennemsnitligt vil de fleste børn i 12-18 måneder have behov for kun at sove en lur dagligt. Det lyder som om at det måske lige er tidligt nok for jeres dreng at arbejde på dette og har han brug for to lure, er det også helt okay.
I skal regne med at børn på 1 år vil have behov for ca at sove måske 2½ time i løbet af dagen og ca 11 timer om natten - altså ca 13½ time i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Det passer ofte fint med f.eks. en formiddagslur på ca en time og så en middagslur på ca 1½ time. Det passer ofte med at barnet sover mellem 9.30-10.30 om formiddagen og bliver puttet igen omkring kl. 13-13.30 og her sover til kl. er ca. 15. Sover barnet senere end dette, vil det normalt æde af nattesøvnen og gøre at barnet skal sove senere om aftenen sover barnet mere end dette vil det normalt også påvirke nattesøvnen og gøre at barnet f.eks. vågner tidligt om morgenen, fordi barnet har sovet nok.
Jeg tænker derfor at I hos jer skal se på hvordan og hvor meget jeres dreng sover i løbet af dagen og hvornår I putter ham osv. Altså se på hele hans døgnrytme og måske skal juleferien bruges til at få skabt en ny rutine en ny rytme som I alle kan leve med :o)
Derudover tænker jeg at far har en god pointe, når han siger at jeres dreng har behov for noget at putte med, noget han forbinder med at skulle sove og som får ham til at slappe af. Det kan være en bamse, en klud, eller måske et stykke legetøj som han er glad for. Det kunne også være en idé at indføre en godnathistorie, hvor I sidder og læser højt for ham inden han skal sige godnat til dagen og lade roen komme helt over sig.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her ca 45 minutter, max en time.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg og kogte grøntsager ved siden af, rester fra aftensmaden - frikadeller, pasta og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 og sover til kl. er ca 15.
Eftermiddag 15.30: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli, frugtmos, frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slag. Letmælk af kop.
Tilbydes evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert, mælk eller vand af kop
Puttes til natten ca kl. 20
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper jer lidt videre på vej til en løsning. Rigtig god juleferie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske