Svar: Rigtig mad
13. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Buller
Det lyder som om at jeres dreng er rigtig fint med mundmotorisk og derfor må I gerne give ham mad, som tager udgangspunkt i lidt mere rigtig mad, familiemad. Det er dog stadig vigtigt, at han også får mos og grød, fordi I via dette kan variere hans indtag betydeligt, I kan energiberige på en anden måde og de kogte gryn og grøntsager optages bedre af hans system og er vigtigt i forhold til at holde hans mave igang ...
Men med den alder han har, kan kan også få mange flere grøntsager, han kan begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen og laver du lidt sovs med sødmælk, så kan han også få dette på sin mos. Han må altså meget gerne få mad som smager af noget, som tager udgangspunkt i jeres mad.
Smagen af rugbrød lyder det som om at han godt kan lide og også øllebrød lyder til at være okay. Derfor tænker jeg at I med fordel kan starte dagen med lidt øllebrød (det er også grød), til frokost kan du så sagtens tilbyde ham lidt brødhapsere med lidt smør eller lidt grøntsagsmos på og så meget gerne supplere med grøntsagsmos ved siden af. Grøntsagsmosen kan købes på glas eller du kan lave det selv. Du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Jeg synes altså at det er en god idé at give ham øllebrød om morgenen - ikke meget, bare lidt at starte dagen med og så kan du sagtens tilbyde grøntsagsmos både til frokost og til aften.
Med hensyn til de lysere brødtyper, så synes jeg at du her skal holde lidt igen og det handler om at han ikke må få for meget gluten. Gluten er især højt i hvede, men lavere i f.eks. rug og havre. Det er derfor at netop havregrød og øllebrød er gode startere :o) Derudover kan du fortsætte med at tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker i hånden, som han kan sidde med selv, bløde op med spyt og gnaske lidt i, ligesom han også kan få lidt blødere stykker af frugt, f.eks. appelsinbåde, fersken og blomme at sutte på og bide lidt i som mellemmåltider.
Og så skal han have vand af kop og fortsat tilbydes flaske 4-5 gange dagligt som nu.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Flaske med mme, sover lidt videre
Morgen: Øllebrød, vand af kop.
Formiddag: Frisk blød frugt i hånden at sutte på - appelsinbåde, blommer, fersken eller lignende, tilbydes også frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød eller fisk, jo mere variation jo bedre, jo mere interessant er det. Tilbydes små rugbrødshapsere eller ristede rugbrødsbjælker med smør ligesom nu. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske
Eftermiddag: Flaske og tilbydes igen lidt frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, ligesom om formiddagen.
Powernapper evt. men måske kan den springes over
Aften: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad. Hvis han kan kapere det, må han gerne få lidt kogte blomkål- eller broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende at gnaske i. Men ved siden af skal han fortsat have lidt mos. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Jeg håber denne plan virker for jer. Sørg fortsat for at hans indtag af skemad og rigtig mad ikke er større end at der er plads til mælken ved siden af, stadig meget gerne 4 flasker dagligt, som i denne plan :o)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul, jeg tænker I får en fantastisk dejlig juleaften med al den julemad han skal have :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske