Brev:
Spørgsmål vedrørende aftens søvn
13. december 2008
Alder:
3 mdr.
Spørgsmål vedrørende aftens søvn
Hej.
Min datter på knap tre måneder har meget svært ved at finde ro om aftenen. Den sidste lur hun tager er kl. ca 15 og hun falder så først rigtig til ro sammen med os i sengen kl. 22-23. Hun bliver meget træt undervejs men tager kun nogle små powernaps på op til 30 min i sin lift. Ved ikke om hun får vækket sig selv ... Hun ligger og spjætter med armene og kører rundt med hovedet, men kan slet ikke falde til ro.
Når vi ligger med hende i sengen får hun ofte lidt flaske (hovedet er lidt forhøjet så hun ikke får trykket) og sut, sutteklud og så sover hun egentligt ret hurtigt. Hun vågner i øjeblikket een gang, nemlig kl. 05, får lidt flaske og sover så videre.
Bør jeg gøre noget for at ændre dette nuværende søvnmønster eller er det for tidligt? (jeg synes at have læst at babyer i den alder ofte går i seng med forældrene). I så fald, hvornår skal jeg gå i gang med putte i egen seng (ritualer).
Sker der automatisk noget (en modningsprocess) med hende som gør hun ikke er så urolig om aftenen?
Synes du jeg skal forsøge at svøbe hende? Hun blev født tre uger før termin og en lille fis på 2700g. I starten svøbte vi hende i dynen og det er hun for stor til nu (5700g) og derudover bliver hun for varm.
Jeg har haft teorien at det var efter storesøster (og senere) far kom hjem at hun havde problemer med at finde roen. Men igår var jeg alene hjemme med hende hele dagen og aftenen og det var alligevel det samme.
Hun er ellers en glad og tilfreds lille pige som sover nogle lange lure i løbet af dagen i sin barnevogn eller lift.