Svar: Spørgsmål vedrørende aftens søvn
13. december 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Det er helt korrekt, at børn netop i 3-4 måneders alderen ofte går i seng samtidig med forældrene. Netop i denne alder sker der rigtig meget med barnet, de begynder at opleve mere af verden, de fornemmer mere og mere tydeligt hvor de er, rummet de er i, om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmede. Ofte oplever man at barnet begynder at sove mere kortvarigt om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder at de fleste børn i denne alder ofte vil sove 3-4 små lure i løbet af dagen og det kan være en god idé at arbejde lidt mere fast på dette. Altså forsøge at give barnet en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen.
Det er ikke ualmindeligt at barnet f.eks. først sover sin sene powernap omkring spisetid, f.eks. omkring kl 18 - det passer ofte med at man lige når at få lavet maden og sætte sig til bords og så vågner barnet og har således en længere vågenperiode om aftenen og går til ro for natten samtidig med forældrene :o)
Soverutinerne ændrer sig stille og roligt i takt med at jeres datter bliver ældre, når hun begynder at få skemad, så vil det være hensigtsmæssigt at dette indtages på nogenlunde faste tider, at hun med tiden lærer at spise morgenmad, frokost og aftensmad og på den måde vil hendes tidspunkter for lure også stille og roligt komme mere i system, du vil få mere overblik over dagen osv. I takt med at hun bliver ældre, så sover hun også anderledes om dagen, hun bruger sig selv mere fysisk, bliver fysisk derfor også mere træt, ligesom hun mentalt suger flere og flere indtryk til sig og dermed også får en mental træthed osv. Tingene ændrer sig således hele tiden.
At hun har lidt svært ved at koble fra om aftenen og måske lyder lidt pylret og grædende hænger ganske givet sammen med den udvikling hun gennemgår både motorisk og mentalt. Det er fint at I derfor er opmærksomme på, at gå afsides med hende og hjælpe hende til fysisk ro og også er opmærksomme på, at der ikke skal være for meget støj og uro omkring hende, da det vil gøre det svære for hende at koble fra.
Prøv at holde hende lidt i hånden i stedet for at svøbe hende tæt, hvis hun har det svært med varme. Prøv også at lægge en stofble eller en anden form for sutteklud ved hendes ansigt, så hun kan mærke at hun har noget ved hovedet. Det kan hjælpe lidt på hendes uro, når hun drejer hovedet fra side til side.
I må meget gerne med den alder hun har, forsøge med et nogenlunde fast putteritual. Det vil ofte være at tilbyde hende flaske, herefter en sut og en sutteklud ved ansigtet og så putte hende med samme små kærtegn, beroligende ord osv. gør det til alle lure dagen igennem og om aftenen, når hun skal sove, så det bliver genkendeligt for hende og gør hende tryg.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt forklaring på hvad der sker. Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god jul til jer alle fire :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske