Svar: Grøds holdbarhed
13. december 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Der sker et lille tab af vitaminer og mineraler, når man koger grød med modermælkserstatning, men det er helt uden betydning i forhold til indholdet af vitaminer og mineraler i barnets mad i øvrigt.
Derfor kan man sagtens lave en portion grød den ene dag, stille den i køleskab, hvor den kan holde sig et døgn og således opvarme og bruge sammen grød næste dag. Man kan også lave grøntsagsmos, stille det i køleskab og opvarme og bruge det næste dag.
Grøntsagsmos kan dog også fryses og her vil jeg normalt anbefale at man fryser den rene mos og først tilsætter mme, når mosen varmes op og inden den skal serveres. Det samme kan dog også gøre med grøden - først tilsætte mme inden du serverer det, men du behøver som sagt ikke gøre det. Det du beskriver er helt fint og du kan roligt forsætte som hidtil:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske