Svar: Nægter at drikke mælk
14. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Renée
Det er bestemt ikke en dårlig idé at bruge mme i grød og mos, så din dreng fortsat får lidt mælk på den måde. Mælken er stadig vigtig og han må meget gerne nå op på ca 500ml dagligt.
Udover den mælk du kan få i grød og mos, kan du give ham lidt surmælksprodukt, som tykmælk, A38 (3,5%), neutral sødmælks yoghurt eller lignende med frugtmos, lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller hvad du nu kan finde på, for at gøre det lidt interessant. Og så må han også meget gerne få ost af forskellig slags og det vil være rigtig fint, hvis du kan få ham til at spise lidt sovs - det giver jo også lidt mælk.
Da han ikke får 400ml mme dagligt, vil det være en rigtig god idé at du tilbyder ham ekstra jerntilskud dagligt indtil han er 1 år. Afviser han mælk og mælkeprodukter fuldstændig, så må du tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tilbyde ham et kalktilskud.
Rigtig god jul herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske