Brev:
Natmad efter lyset er slukket
14. december 2008
Alder:
2 år, 7 mdr.
Natmad efter lyset er slukket
Hej Helen,
her kommer endnu et spørgsmål fra mig - dem opstår der mange af her i 2-3 års-alderen, synes jeg :-)
Elvira er meget kræsen, og gider ofte ikke at spise aftensmad, selvom jeg virkelig gør mit yderste for at lave børnevenlig mad, lader hende tage selv etc. Derfor får hun altid tilbudt mad igen inden hun skal sove - oftest en af mine hjemmebagte og rimeligt sunde boller med leverpostej, banan e.l. Men nu oplever vi oftere og oftere at hun siger nej til "nat" maden, får børstet tænder og i det hele taget gennemført hele putteritualet - for så at ville have mad EFTER lyset er blevet slukket.
Det er helt tydeligt en afledningsmanøvre (blandt mange) fra hendes side, for at undgå at skulle sove. Men lige præcist denne afledningsmanøvre er altså hård, for når vi nu ved at hun intet har spist (eller kun lidt) til aftensmad, og intet "natmad", så kan vi altså ikke nægte hende mad på det tidspunkt. Men det er dybt frustrerende, for det er altså begyndt at gentage sig næsten hver aften nu.
Hvad gør vi?? Er hun i stand til at forstå handling/konsekvens hvis vi forklarer hende, at hvis hun ikke spiser nu (inden putning), så får hun ikke mere mad i dag? Hvordan skal vi dog kunne nægte hende mad, når vi ved at hun rent faktisk rimeligt nok kan være sulten? Håber at du har et godt råd.
Mange hilsener fra
frække Elviras frustrerede forældre