Svar: Natmad efter lyset er slukket
14. december 2008
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære frække Elviras frustrerede forældre :o)
Jeg kan godt fornemme, at I har en datter, der i øjeblikket virkelig prøver grænser af og det er rigtig svært at finde balancen imellem at være konsekvent og holde fast i sine regler og samtidig også vide at barnet jo ikke 'skal dø af sult'. Sidstnævnte sker dog ikke, så et eller andet sted, så tænker jeg, at I er nødt til at holde fast i at hun skal spise lidt inden hun kommer i seng.
Elvira er stadig så lille at hun ikke er i stand til selv at træffe valg, hun handler enormt impulsivt og det betyder at hun sagtens det ene øjeblik kan ønske sig en banan og når hun får det, så vil hun faktisk hellere have en pære. Derfor kan hun også sagtens om aftenen nægte at spise det ene, for i stedet at ville have noget andet eller noget tredie.
Det er en rigtig god idé, at tilbyde hende en bolle eller en gang havregrød eller lignende som en del af godnatritualet. Altså at hun når sengetid nærmer sig, tilbydes lidt at spise inden I børster tænder og læser godnathistorie. I skal ikke her spørge hende om hun vil have noget, eller om hun er sulten eller lignende. Sæt hende i stedet ved bordet og tilbyd hende et lille supplement til aftensmaden inden sengetid og så skal hun have børstet tænder og i seng. Det er et valg i træffer for hende.
Hvis hun siger nej til dette måltid, når det står foran hende og hun har alle muligheder for at kunne spise, så synes jeg det er rimeligt at putte hende og ikke atter tilbyde mad i sengen. Man skal her naturligvis tage hensyn til hendes alder og manglende forståelse af hvad konsekvens det har at sige nej, men det skal hun jo et eller andet sted også lære. Og jeg tænker at I her må prøve at forklare hende at "Elvira sagde Nej!, Elvira ville ikke have mors bolle, så nu skal du sove".
Hvis hun bliver helt ulykkelig og I ved at hun er sulten og det er et reelt behov for mad, så må I tage hende op og sætte hende ved bordet, fordi det er der, hun skal indtage sit godnatmåltid. Der er altså ikke tale om at hun nu begynder at kunne få mad i sengen og at hun på den måde lærer at hun bare kan trække tiden og finde på nye sjove ting. Man kommer i seng, når man skal sove og det er puttetid, ikke legetid :o)
Samtidig viser I hende, at I rent faktisk mener at det er ved bordet man sidder og spiser, at det er en regel I har. Det hun tilbydes kan jo sagtens være samme bolle, som hun for 15 minutter siden sagde nej til, så hun på den måde stille og roligt forstår sammenhængen. Hun tilbydes ikke noget nyt, men tilbydes det I nu engang tilbyder, som er et sundt og fint alternativ inden sengetid.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske