Svar: Søvn - eller mangel derpå
15. december 2008
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Sygdom, forkølelse osv. kan ødelægge alle gode sovevaner, ammenedtrapning osv. Desværre :o)
I skal naturligvis sikre jer, at de problemer August han nu ikke skyldes forhøjet tryk og smerter fra ørerne. Netop fordi han har været meget forkølet, så kan der jo være en sammenhæng her og det at han pludselig vægrer sig mod at blive lagt ned og græder ulykkeligt, ikke bare når han skal puttes men også i løbet af natten, kunne godt tyde på at der var noget med ørerne.
I skal naturligvis også overveje om han spiser og drikker nok i løbet af dagen. Netop fordi han har den alder han har, hvor han naturligt vil have travl med at opleve andre ting, at han måske har lidt for travlt til at spise og derfor ikke får indtaget helt det han har behov for. Hvis han mangler lidt mad og drikke i løbet af dagen, vil han naturligt søge brystet mere om natten.
Hvis han har lidt ondt i ørerne og samtidig også har været forkølet og dermed har haft tilstoppet næse, problemer med at trække vejret godt nok osv. så er det helt naturligt at han lige nu er ekstra tryghedssøgende og virker mere pylret. Derfor skal du overveje om du måske skal amme ham en gang ekstra i løbet af dagen, for at se om det kan hjælpe lidt og give ham den kontakt han søger. Evt. lægge dig med ham og få ro på ham sidst på eftermiddagen, hvor du lige nu fornemmer at en powernap er nødvendig. Hvis han på det tidspunkt får brystet og den nære og tætte fysiske kontakt, så behøver han måske ikke søge den helt så meget når han skal puttes i seng om aftenen ... bare en idé.
Derudover tænker jeg at I skal forsøge at putte ham i egen seng, hvor han ikke er alt for vågen. Du skal amme ham som du plejer og så skal han være næsten sovende inden I putter ham, lidt ligesom I gjorde i starten. Simpelthen for at gøre overgangen fra mors/fars seng til egen seng lidt blidere.
En plan for dagen til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 06.00: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop eller lidt sødmælk, som du tidligere har brugt.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden - det kan være appelsinbåde, både af fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover en lille times tid
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnave lidt i, agurkestænger osv.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.
Eftermiddag ca kl. 15-15.30: Tilbydes en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Læg dig evt. og am ham, hvis du skønner at han sen eftermiddag har behov for en powernap og den nærhed kan give roligere aftener og lettere putning til natten
Aften 18: Familiemad, ris, kød, fisk, sovs af forskellige slagt, grønsager. Udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre spiser, moset og suppleret med lidt mad i hånden. Det kan være kogte blomkål og broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende han selv sidder og gnasker i. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng. Tidspunktet afhænger helt af hvor meget han har sovet i løbet af dagen og hvorvidt han har powernappet sidst på eftermiddagen eller ej. Hvis han har powernappet, så sover han sandsynligvis ikke før kl 21, modsat, hvis luren der er sprunget over, så falder han måske omkuld allerede kl. 19.
Sen aften 23-24: Ammes inden du selv går i seng og sover herefter til næste morgen tidlig uden brystet. Sover i sin egen seng
Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske