Svar: Vil ikke sove, når det er aften
15. december 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Luise
Det lyder umiddelbart som om at din datter er meget vågen om formiddagen. Du fortæller at hun sover om morgenen fra 6-8 og at hun så sover igen fra 12-16 ... Jeg tænker at 4 timers vågenhed om formiddagen er for meget for hende, og at du simpelthen skal forsøge at putte hende tidligere der, for at få en ny dagsrytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er dejligt at hun er i stand til at sove 4 sammenhængende timer, men umiddelbart lyder det som om at det påvirker hendes søvn de øvrige gange i løbet af dagen. Det lyder derfor som om at at det er selve rytmen I skal arbejde på at ændre lidt.
Hun har jo en alder nu, hvor hun begynder gerne at ville følge lidt mere med i det hele og det gør også at hunhar svært ved at sige fra og lukke verden ude. Den evne du har til at lukke lyde til og fra, den har hun stadig ikke. Hvis radioen kører i baggrunden, så vil du f.eks. synge med på en melodi, du vil også hører hvad de fortæller i radioavisen, men det mellemliggende hører du f.eks. ikke. Sådan er det ikke for din datter, hun er ikke i stand til at sortere i de lyde hun modtager, hun hører det hele.
Derfor tænker jeg, at du skal forsøge at arbejde på en rytme i løbet af dagen, hvor du hjælper hende med at finde roen og koble fra. Det at hun begynder at sove 2 lure, vil hjælpe hende til ikke at blive helt så overtræt. Når vi sover bearbejder vi alle de indtryk vi får og ved at få hende til at sove lidt kortere og lidt flere lur i løbet af dagen, så tænker jeg at det vil give jer lidt mere ro om aftenen.
Selvom jeg ikke er meget for at lave plane for dagen i denne alder, fordi hun naturligvis fortsat er meget selvstyrende, så kommer her alligevel en skitse over hvordan det kunne se ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i din seng
Formiddag 9-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 13: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Ammes og puttes til 3 lur
Aften 20-21: Ammes og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Prøv at have en rettesnor der hedder, at hun ikke skal være vågen i mere end 2-2½ time af gangen, så skal hun ammes og puttes til lur. Prøv også at have en rettesnor der lyder at hendes dagssøvn i løbet af dagen samlet skal vare 5-6 timer og nattesøvnen 10-11 timer (afbrudt af amning), så hun samlet sover ca 15 timer i døgnet.
Håber ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske