Svar: Spiser ikke pænt og sparker dynen af
15. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Freyas mor
Dejligt at høre at Freya er begyndt at indtage mere grønt og kød, det er rigtig godt :o) Det er helt fint at tilbyde grød som afslutning på dagen og inden sengetid, så I er sikre på at hun ikke går sulten i seng. Det er ofte en rigtig god idé i den alder :o) Hvis en lille flaske mælk virker og giver jer alle en bedre og mere sammenhængende nattesøvn så er det også helt fint - det lyder jo ikke som om at den ødelægger hendes appetit, snarere tværtimod.
Når Freya putter sin tommelfinger i munden, når hun spiser skemad, så hænger det sandsynligvis sammen med at hun et eller andet sted stadig forbinder det at spise med at skulle sutte. Grøden som er lind og blød i konsistensen og dermed ikke skal tygges appellerer jo netop til at blive sunket og her bruger hun så sin finger ... Hvor mad i stykker og grovere mos mere direkte viser hende, at hun skal tygge maden og den skal spises på en anden måde. Min umiddelbare tanke er derfor at hun vil vokse fra vanen med at skulle bruge sin finger.
I må naturligvis gerne en gang imellem tage fingeren ud af hendes mund, en anden mulighed er at give hende noget i hånden, som hun kan putte i munden. Det kan være en ske hun selv sidder med eller det kan være et stykke brød eller et stykke frugt, som kommer i munden i stedet for fingrene, for at komme helt væk fra denne vane.
Når hun smider maden på gulvet, så er der sandsynligvis flere ting i dette. For det første interesserer det hende, hvordan maden falder ned, om det siger noget, når den rammer gulvet osv. Og for det andet, så interesserer det hende, hvordan I reagerer, om I synes det er sjovt, bliver I sure, deler I oplevelsen med hende.
Derfor skal I prøve at finde balancen imellem at ignorere det, så det ikke er interessant og samtidig også lære hende, at sådan må hun ikke gøre. Derfor kan I nogle gange godt være nødt til at sige nej og i stedet motivere hende til det I gerne vil have "Nej Freya ikke ned på gulvet, ind i munden med maden, sådan, ind i munden, mmm mam smager godt". Børn vil jo som udgangspunkt gerne gøre det, der gør forældre stolte af dem, selvom de også kan drille os nogle gange og derfor er det vigtigt at fortælle hende, hvad I gerne vil have og forsøge at motivere til dette.
Det er jo årstiden med forkølelse og derfor er det rigtig fint at I er opmærksomme på at hun skal holdes varm og ikke må blive for kold eller få træk. Uld undertøj er en rigtig god idé. Derudover vil det være rigtig godt, hvis I kan give hende en natdragt på med fødder eller bruge små strømper, så hun ikke skiller på midten eller får kolde tæer, hvis og når hun sparker dynen af om natten. Hvis I står op om natten for at tisse eller lignende, så kik til hende og læg dynen omkring hende i løbet af natten - hun er stadig for lille til at kunne klare dette selv, selvom hun har behov for det.
Juniordyne anbefales nu først omkring 1 års alderen, af risiko for at barnet bliver overophedet (sst.). Alt efter hvor stort barnet er, må man dog vurdere om en juniordyne kan være nødvendig før. Der er jo børn, der vejer 10 kg, når de er 5 måneder og børn der ikke vejer det før de er 1 år og barnet har naturligvis brug for en dyne, som passer til barnets størrelse .. til nogle børn er en babydyne bare for lille.
Hvis man er nødt til at give sit barn en juniordyne før 1 års alderen, så skal man naturligvis være opmærksom på at barnet ikke får den op over hovedet og at barnet skal kunne bevæge sig ind og ud af dynen på egen hånd. Nogle forældre stopper dynen lidt ned om madrassen i fodenden, så barnet ikke så let kan sparke den af. Det er dog vigtigt at dynen ikke ligger så stramt, at barnet ikke kan vende og dreje sig - børn i den alder, har brug for selv at kunne bevæge sig, skifte stilling osv. om natten og det bør de ikke forhindes i :o)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske