Svar: Vil ikke falde i søvn om aftenen og sover ofte dårligt om natten
15. december 2008
Alder:
11 mdr.
Kære mor til snart to
Tillykke med at I venter en lille ny ... :o)
Det lyder umiddelbart som om at der er godt gang i jeres dreng, han udvikler sig rigtig godt, har en stor energi og bruger sig selv rigtig meget. Det lyder helt aldersmæssigt som det skal.
Det lyder også som om at han om dagen sover fint og der ikke har de store problemer med at falde i søvn. Det er om aftenen, hvor han protesterer voldsomt, når I forsøger at putte ham og jeg tænker her, at det måske handler om at han ikke er træt nok ...
Du fortæller at han sover to gange dagligt, ofte 2 timer om formiddagen og 1-2 timer om eftermiddagen. Det er samlet op mod 4 timer i løbet af dagen. Det er helt fint, hvis han har behov for det, sådan må han gerne sove, men i forhold til hans alder, er det et lidt højt søvnbehov om dagen og det vil naturligt afkorte hans nattesøvn. Ofte ved at han så går senere i seng, eller ved at han står meget tidligt op og da sidstnævnte ikke lyder til at være tilfældet hos jer, så er min teori at I putter ham for tidligt. Han er faktisk ikke parat til at blive puttet, når I forsøger, men skal måske først puttes en time senere.
Hans døgnbehov for søvn ligger på ca 13½ time. det betyder at hvis han sover 3½ time eller mere i løbet af dagen, så vil nattesøvnen kun skulle være ca 10 timer. Det betyder, at hvis han om morgenen står op f.eks. kl. 7.30, så vil han først have behov for at komme i seng kl. 21.30. Det vil sige, at når I putter ham kl. 20, så er han simpelthen ikke træt nok og derfor protesterer han så meget og falder først omkuld sent. Det er sandsynligvis også forklaringen på, hvorfor han nogle nætter vågner og kan være vågen i en time, inden han atter sover.
Håber I kan bruge denne forklaring lidt videre .. :o) Fortsat held og lykke med det hele og rigtig god jul til jer alle næsten 4 ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske