Brev:
Modermælkserstatning - 12 uger
15. december 2008
Alder:
3 mdr.
Modermælkserstatning - 12 uger
Kære Helen!
Tak for dine svar - nu skriver jeg igen. Vores søn er nu 12 uger, og det er lykkes at få ham til at tage sutteflaske med erstatning efter 20-30 min.´s amning, som du anbefalede. De første 3-4 gange vi prøvede det, virkede han væsentligt mere rolig og tilpas efter måltidet end normalt - hans søvn var dog stadig lige dårlig. Denne gode effekt svandt dog efter nogle gange. I samråd med egen sundhedsplejerske er vi dog nu helt gået fra amning og over til erstatning, da min mælkemængde var nedadgående, og han ikke tog nok på. (Sult har ikke været årsag til kolikken, da jeg tidligere har haft masser af mælk, og han tog over 300 g. på i ugen).
Det går rigtigt fint med at tage flaske, og han har allerede taget enormt flot på. Det gør dog ingen forskel på hans kolik - heldigvis er det heller ikke blevet værre af at gå fra modermælk til erstatning. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål ang. erstatning/flaske:
Han spiser enormt hurtigt og ivrigt af flasken og bliver aldeles rasende, når man vil holde pause og bøvse undervejs. Ligesom ved amning siger han aldrig selv fra. Vi stopper ham ved ca. 180 ml., da vi har fået at vide, at det er maks. (Han vejer nok ca. 52-5400 g). Tit bliver han enormt ked af det, når vi stopper ham og virker faktisk mere sulten. Det tager ham under 10 min. pr. måltid. Jeg tænker selv, at det måske kan skyldes, at han ikke tager sig ro til at mærke efter, om han egentligt er mæt. Og så har han jo været vant til at sutte meget længe ved amning.
Hvor meget synes du, at vi skal "give ham lov" til at spise? Kan man evt. give ham lidt kogt vand efterfølgende, så han måske føler sig mere tilfredsstillet? Eller må man putte lidt ekstra vand i blandingen?
Hvor ofte anbefaler man at holde pause undervejs i måltidet?
Kan det betale sig at prøve at få ham til at bøvse, når vi holder pause under måltidet, når han bliver så rasende? Han bøvser alligevel sjældent undervejs - nok fordi han spænder i hele kroppen. Han bøvser næsten altid efter måltidet, hvor der også ofte kommer mælk med op.
Må man blande erstatningen i koldt kogt vand, eller skal det være lunt, når man blander det i?
Må man varme det i mikobølgeovnen, når det skal bruges? (Jeg ved, at mange gør det, men jeg har læst et sted, at man ikke må)
Er det ikke bedst at have barnet så oprejst som muligt under måltidet? Er der generelle tips til, hvordan man holder barn og sutteflaske?
Hvad anbefaler man i forhold til, hvem der "må" give flaske? Jeg går ud fra, at man anbefaler, at mor og far primært giver, og at andre kan give en sjælden gang imellem, hvis man har brug for aflastning? Eller er det uden betydning?
Vi har prøvet slynge uden succes. Som tidligere nævnt, er der ingen tvivl om, at den lille purk har ondt i maven efter måltiderne. Oplever du nogle gange, at det varer ved længe (f.eks. 1/2-1 år) - eller går det altid over efter ca. 3-4 måneder, når det er maven, det drejer sig om? Håber selvfølgelig meget på det sidstnævnte.... Vi nyder vores lille søn, men det er også hårdt, at han har det sådan, og især hans dårlige og sparsomme søvn.
Tak for en god brevkasse. Du ønskes en god jul og et godt nytår herfra.