Svar: Uro ved spisning - 2 mdr.
15. december 2008
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter trives godt med modermælkserstatning og med det ammeforløb I har haft, så lyder det som en rigtig fin beslutning. Det skal ikke være smerte at være sammen med sit barn, det skulle gerne kunne nydes .. :o)
Det er svært at sige, hvorfor jeres datter nogle gange bliver så urolig og protesterer over flasken. Måske er hun utilfreds med at mælken går for hurtigt, måske synes hun det går for langsomt .. Det kan nogle gange hjælpe at skifte til en anden type flaskesut og andre gange må man som I også forsøger, tilbyde sutten lidt, få lidt ro på og så prøve igen. Nogle gange går det godt og andre gange vil hun bare ikke - så må I tage en pause og se om hun så er parat lidt senere.
Det er naturligvis vigtigt at hendes mave fungerer, hvis maven ikke fungerer, så påvirker det hendes spisning og hendes indtag generelt. Hun bør have afføring en gang i døgnet og afføringen skal være grødet og let for hende at komme af med. Hvis det ikke er sådan, så vil det være en rigtig god idé, at give hende lidt laktulose, som kan holde maven igang. Hvis hun føler sig eller er forstoppet, så vil det naturligt være svært at indtage mad og så kan man godt på opkastningsfornemmelser.
Opkastningsfornemmelser kan også komme, hvis flaskesutten er meget lang og derfor kommer langt over i svælget på hende. Den skal have en vis længde for at hun kan arbejde med den, men børn er jo forskellig og nogle har en mindre mund end andre, så måske en anden flaskesut også kan hjælpe på dette. Måske en lidt kortere og bredere model er god til hendes mund. Det kan være en god idé at finde en model, som ligner hendes sut.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med hende fortsat og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske