Svar: Natteroderi - 8 mdr.
15. december 2008
Alder:
8 mdr.
Kære trætte mor
Som udgangspunkt skal man naturligvis ikke vække børn der sover, børn sover når de er trætte og vågner, når de ikke behøver mere søvn ... Men hvis barnet begynder at vende op og ned på nat og dag, så er man jo nødt til at vække barnet og hjælpe barnet til en rytme, som passer ind i den hverdag vi normalt har. Det er vigtigt, at barnet sover om natten og er vågen og aktiv om dagen, hvor barnet naturligt også skal indtage sit behov for mælk, mad osv. Dagen må altså ikke soves væk :o)
Det er naturligt at din dreng øver sig på at kravle om natten, han ligger sig op i kravlestilling, hamrer hovedet ind i sengegavlen og sover temmelig uroligt. Han drømmer rigtig meget og vågner derfor flere gange og har brug for hjælp til stillingskift osv. Det er helt naturligt og hører alderen til. Men her er der naturligvis tale om at han jo gør det mere eller mindre i søvne og ikke tale om at han er vågen og med det søvnbehov du beskriver om dagen, så lyder det hos jer, relevant at du forsøger at styre og dermed afkorte hans dagslure lidt.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt eller måske lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover ca 45 minutter, måske en times tid
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg - makrel, sildepostej, rognguf eller lignende. Rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, små stykker frikadelle (kød/fiskedelle) eller lignende. Suppleret med grøntsagsmos. Vand af kop.
Puttes til middagslur ca 13-13.30 sover her 1½ til max 2 timer.
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød eller lidt tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal fortsat være mos og også mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til natten ca kl. 19.30-20 med en flaske
Sen aften 24: Flaske
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig videre og giver lidt indblik i hvordan dagen kan hænge sammen :o)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske