Svar: Honning - 14 mdr.
15. december 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Anja
Det anbefales at man ikke giver små børn under et år honning, fordi honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden ved spædbarnsbotulisme.
Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.
Voksne og større børn bliver kun syge hvis de spiser mad med toksin, hvor sporerne er inaktive og uden betydning. Hos spædbørn medfører indtagelse af sporer sygdom, da sporerne deler sig og og danner toksin i det specielle miljø som findes i tarmene hos børn der ernæres med mælk.
Med den alder din datter har nu, burde der ikke ske noget ved, at hun tilbydes lidt honning i sin te ellers kan du også søde med en lille smule sukker ...
Du må gerne give din datter lidt kamillete inden hun skal sove, hvis du fornemmer at det giver hende lidt mere ro i maven. Men derudover tænker jeg, at hun jo er ved at have en alder, hvor hun slet ikke skal have flaske mere, men i stedet kan få lidt at drikke af en kop. Flasken hører egentlig til indtil barnet bliver et år, efter et års alderen, så er det en god idé at stoppe med flaske.
Flaske med honning, sukker eller mælk når barnet er lagt i seng og har fået børstet tænder er en rigtig dårlig idé. Det giver jo rigtig god grobund for huller i mælketænderne.
Rigtig god jul til jeres lille familie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske