Svar: Ligger uroligt om natten
16. december 2008
Alder:
5 mdr.
Hej Lea
Små børn på 5 måneder som Matthes drømmer meget. Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme og det gør at han om natten både kan ligge og småklynke, smaske, komme med små knirk og lyde og også kan ligge rigtig uroligt, spjætte med arme og ben, virre med hovedet osv.
Samtidig bruger han også sig selv mere fysisk end tidligere, har ligger ikke stille, hvor du har lagt ham, han triller, drejer om sin egen akse, han bruger sin krop - og han øver sig, ikke bare når han er vågen om dagen, men også når han sover om natten.
Natlig uro er derfor helt normalt for hans alder.
Prøv om du kan hjælpe ham med at finde roen, ved at lægge en beroligende hånd på hans krop, holde ham lidt i hånden, putte dynen lidt tættere om ham, evt. lægge en lille foldes stofble eller lignende ved hans hoved, så han kan mærke at der er noget omkring ham. Det kan gøre ham rolig - lidt ligesom når han ligger i din favn og føler sig omsluttet, det gør ham også rolig.
Rigtig god jul til jer alle tre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske