Svar: Grøntsager i maden
16. december 2008
Alder:
17 mdr.
Kære Charlotte
Nogle børn bryder sig ikke særlig meget om kogte grøntsager og det kunne godt lyde som om at Carolina hører til dem ...
Det hjælper nogle gange ikke at koge grøntsager for meget, de må stadig meget gerne have bid og man kan også nogle gange riste dem på panden eller lave dem i ovn, for at gøre dem lidt mere sprøde.
Ofte er det også en god idé at servere lidt dressing eller sovs sammen med grøntsagerne. De fleste børn kan rigtig godt lide at dyppe en kartoffelbåd, en gulerod, et broccolihoved eller lignende i lidt sovs og så derefter putte i munden, dyppe igen osv. På den måde kan man nogle gange få dem til at spise lidt mere ...
Andre gange må man snyde dem lidt ved at komme grøntsagerne i maden man laver. Gulerødder, bønner, peberfrugt, champignon og lignende kan f.eks. snydes i kødsovsen, lasagnen eller i farsbrødet. Man kan også putte grøntsager i hjemmebagte boller, det kan f.eks. være spinatboller eller boller med græskar ...
Og ellers er det ofte et spørgsmål om stille og roligt tilvænning :o) Det er jo dejligt at hun er lidt glad for råkost ...
Rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske