Svar: Døgn rytme - knægt på 3 mdr.
16. december 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Rytmen du beskriver lyder rigtig fin i forhold til din drengs alder og det vil derfor være helt relevant, at forsøge at komme tilbage i den gamle rytme.
Forkølelsen har sandsynligvis gjort at din dreng er vågnet fordi han havde svært ved at trække vejret sufficient, når næsen klotter til, så sover man med åben mund, det udtørrer slimhinderne og på et tidspunkt, så bliver det så tørt og ubehageligt at skulle trække vejret, at man vågner - det gør voksne og det gør børn også.
Dertil kommer at børn i de perioder, hvor de er forkølede ofte spiser lidt mindre kortvarigt end de plejer, de kan også være lidt forkvalmede og lignende og det kan være en god idé at arbejde en lille smule på at sætte mælkebehovet lidt op nu. Prøv derfor om du kan amme ham lidt ligesom du gjorde i starten, hvor han blev tilbudt bryst fra begge sider, fordi han skulle stimulere til lige meget mælk på begge bryster.
Prøv om du kan starte med at amme ham fra den ene side, herefter skifte ham, lade ham bøvse, pludre lidt osv. og så tilbyde ham modsatte bryst inden han skal puttes og sove. Ved at amme fra begge bryster imellem hver lur, får du for det første stimuleret til øget mælkeproduktion, men du får også giver ham lidt ekstra, som gør, at han måske kan sove et lidt længere stræk.
Når du putter ham, så er det fint at du giver ham en sut ligesom nu. Vælg en sut med en ring, hvorigennem du trækker en stofble. Det gør ham afslappet af have stofbleen ved hovedet, det hjælper ham til at koble fra og samtidig støtter stofbleen også sutten, så den ikke så let ryger ud af munden på ham, når han ligger med den.
De tre lure dagligt - formiddagslur, middagslur og tidlig aftenlur skulle gerne gøre at han ikke bliver så overtræt om aftenen. Derudover er det fortsat vigtigt at medtænke, at han har brug for ro omkring sig om dagen. Han er i en alder nu, hvor han mere og mere tydeligt skelner mellem kendt og ukendt, han registrerer tydeligt om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en anden og han får rigtig mange stimuli hver dag. Om aftenen bliver det ofte for meget, her kan han ikke kaperer mere og bliver derfor helt ulykkelig.
Prøv derfor, især i disse juledage, hvor vi skal købe gaver, besøge familie og have mange gæster selv, at medtænke roen omkring jeres dreng. Han skal ikke gå fra arm til arm selvom det virker enormt hyggeligt og alle rigtig gerne vil. Han skal have lov til at få ro, han skal sove, når han sover, skal ikke vækkes og tages op, han skal have lov til at sove afsides osv. behøver ikke hele tiden være en del af alt det der ellers foregår. Han har stadig brug for hjælp til at koble fra.
Han vil så gerne og higer efter kontakt og oplevelser, derfor mærker han heller ikke selv, når det bliver for meget og ofte går det netop rigtig godt i løbet af dagen - det er om aftenen, at reaktionen kommer :o)
Lidt mere mad, hjælp til ro og skærmning, sut med sutteklud, forsøge at putte til 3 lure dagligt osv. skulle meget gerne hjælpe jer tilbage i den gamle rytme.
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske