Svar: Mad - spiser mest om aftenen og ikke om morgenen ...
16. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Nogle gange må man, som din sundhedsplejerske har sagt, holde en pause med skemaden og i stedet give flaske og så introducere skemad igen, når det har været lidt på afstand. Der er ikke tale om lang tid, men om måske at undvære grøden om morgenen i 4 dage og så prøve igen.
Derudover tænker jeg, at din dreng jo med den alder han har nu, gerne må få mere variation. Kartoffelmos virker på nogle børn kvalmende og derfor vil jeg foreslå dig at lave en grøntsagsmos uden kartoffel. Du kan lave mos af Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du skal altså appellere til hans smagsløg, du skal skabe motivation til at spise ved at tilbyde variation og mad som smager af noget.
Derudover tænker jeg, at du gerne må motivere ham ved at tilbyde lidt i hånden, som han kan sidde og gnave på, opbløde med spyt osv. Det at bruge sig selv mundmotorisk og få forskellige smagsoplevelser den vej er også vigtigt for ham. Det kan du meget fint tilbyde ved siden af flasken. Du kan altså nu, hvor du holder lidt pause med skemaden tilbyde lidt i hånden han kan sidde med og øve sig på, ved siden af de flasker du giver ham.
I hånden kan du give ham ristede rugbrødsbjælker, hvor du køber et helt mørkt rugbrød og skærer nogle humpler, som du rister i ovnen. Du kan også give ham agurkeskiver - skær en skive på 1½ cm, fjern midten, så der bliver et hul og sæt ringen på hans finger. Så taber han den ikke så let.
Og frisk frugt er også en mulighed. Det kan være appelsinbåde, blommer, ferskner eller lignende blødere frugt, som han kan sutte på og gnaske lidt i. Æble er f.eks. ofte meget hårdt og der knækker let et stykke af.
Derudover skal du naturligvis medtænke om der kan være tænder på vej, så han har lidt ondt og derfor nedsat appetit og du skal også tænke på om han har forstoppelse. Det vil også påvirke hans lyst til at spise.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske med mme
Morgen/formiddag 8-9: Frisk frugt i hånden at sidde og sutte på og gnaske lidt i, vand af kop. Det handler om at vende ham til at skulle spise lidt her og gøre det interessant.
Puttes til formiddagslur med en flaske
Frokost 11-11.30: Grød med frugtmos, varier - tilbyd det du tror han bedst kan lide. Tilbyd ristede rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignede i hånden, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske ca kl. 12.30-13
Eftermiddag 16: Tilbydes flaske og tilbydes også her lidt frugt i hånden ligesom om formiddagen. Vand af kop.
Aften 18.30: Grøntsagsmos og udgangspunktet er de grøntsager I andre spiser, begynde med lidt kogt kød og fisk i mosen, kom lidt sovs på hans mos osv. så maden smager af noget og tager udgangspunkt i det han ser I andre spiser. Tilbyd også brødskorper, agurkeskiver eller lignende at gnaske i ved siden af om aftenen. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske som nu
Sen aften/tidlig nat: Flaske
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke. Rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske