Brev:
Græder altid ved sengetid
16. december 2008
Alder:
9 mdr.
Græder altid ved sengetid
Kære Helen.
Siden vi for snart 3 mdr. siden med stor succes begyndte at bruge Sovecoach's op/ned-metode til at putte Vega, er det faktisk gået lidt ned ad bakke igen.
De første 10-15 gange, vi puttede med denne metode, græd hun. Men hun faldt i søvn, og vi var lige ved hendes side (holdt om hende, aede hende, tog hende op/ned), så hun skulle føle sig tryg. Jeg tænkte, at det var et spørgsmål om, at hun skulle vænne sig til at blive puttet sådan her - især fordi at Sovecoach forklarer, hvordan barnet ret hurtigt vil lære at falde i søvn selv uden forældrenes nusseri og "shhhh"-lyde. Men med undtagelse af 3-4 gange, hvor hun er faldet i søvn med det samme, græder hun HVER ENESTE aften, når hun bliver puttet. Nogle gange 5-10 minutter og enkelte aftener op til en time. Det har stået på i lang tid nu, og det er ikke rart, at hun altid er ked af det, når hun skal i seng!! Hun er ellers en meget mild og glad pige, som faktisk næsten kun græder, når hun skal puttes.
Jeg ved godt, at hun er i separationsangstfasen lige nu. Men er det normalt, at hun altid græder, når hun puttes? Hun græder også om dagen, hvis vi putter hende i hendes egen seng. Så jeg plejer at gå en tur med hende i barnevognen i stedet, hvor hun hurtigt falder i søvn uden problemer. Så sover hun udenfor.
Hun sover heller ikke igennem! Der er en dag hér og dér, hvor hun pludselig sover fra kl. 19 til 05 uden at vågne, men en typisk nat ser sådan ud:
Vega puttes ved 19-tiden.
Vågner kl. 23.30.
Og kl. 2.
Og kl. 3.30.
Og kl. 5, hvor hun kommer over i vores seng og bli'r ammet/hænger i babsen til kl. 7.
Det kan variere mht. klokkeslæt, men hun vågner stadig 3-5 gange i løbet af sin nat. Jeg ammer hende stadig 1-2 gange om dagen samt 2 gange om natten. Hun får 4 gode måltider derudover, vand, sødmælk.
Så mine spørgsmål lyder:
1) Er det normalt, at hun altid græder ved putning??
2) Er der noget, vi kan gøre, så hun ikke vågner så ofte i løbet af natten?
3) Ammer jeg hende for meget? Skal jeg stoppe natamningen helt? Hun tager jo hverken sut eller flaske, og hun er ligeglad med bamser og sutteklud i denne sammenhæng. Hvad gør jeg??
Bedste hilsner
Anne Mette