Svar: Græder altid ved sengetid
16. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anne Mette
Det er helt rigtigt at din datter er i separationsfasen og det betyder at der sker rigtig meget med hende lige nu. Hun udvikler sig rigtig meget motorisk og oplever rigtig mange ting i løbet af dagen, hvilket betyder at hun har en helt naturligt vil have svært ved at koble fra når hun skal sove og også vil have svært ved at finde fysisk ro og slappe af.
Samtidig vil hun drømme mere og derfor sove meget uroligt, hun skal bearbejde alle sine oplevelser i drømme og rent motorisk vil hun øve sig både, når hun er vågen og når hun sover. Det er altså en alder, som giver urolige nætter i de fleste familier.
Du spørger hvorvidt det er normalt at hun græder, når hun skal puttes og det afhænger meget af hvordan hun græder. Det er rigtig vigtigt at du her prøver at vurdere, hvad gråden handler om.
Nogle søvnforskere mener at børn godt kan græde lidt når de skal lægge sig til at sove. At barnet har behov for at græde lidt fordi det på den måde kommer af med lidt 'overskudsenergi' og efter en kort grædetur falder barnet stille i søvn og sover rigtig godt. Her er der tale om 2 minutters gråd og det er helt okay.
Men nogle gange, og især i netop separationsfasen, så græder barnet ulykkeligt, fordi det ikke forstår hvorfor man går. Børn på 9 måneder forstår simpelthen ikke at man er lige inde i stuen, når man går ud af soveværelset, så føler barnet sig forladt og alene og vil være fuldstændig ulykkelig. Ofte vil man her kunne se, at barnet rejser sig ved tremmerne i sengen, strækker armene op imod en og tydeligt med sit kropssprog signalerer: "gå ikke fra mig". Og hvis barnet græder på denne måde, skal man naturligvis være hos barnet, sidde der, holde barnet i hånden og betrygge barnet i at det roligt kan lægge sig til at sove, at man er der, passer på det osv.
Med hensyn til opvågninger om natten, så skal du vurdere, hvorvidt det skyldes drømme og behov for hjælp til stillingsskift, som jo som sagt er normalt i denne alder, eller om det skyldes mælk. Ofte vil det ikke handle om et mælkebehov, hvis barnet i øvrigt spiser og drikker godt i løbet af dagen og aftenen - men man skal her huske på at netop i denne alder, har barnet ofte stor lyst til at spise selv, lukker munden for skeen og har for travlt til egentligt at spise nok eller også kræver det for stor koncentration og barnet bliver for træt inden de egentlig har fået mad nok .. og så vil barnet naturligt søge brystet mere om natten.
Det er derfor vigtigt at man sørger for at give barnet mad og mælk nok over hele døgnet. I 9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 amninger dagligt, - tidlig morgen, aften og sen aften men ikke om dagen, fordi det fjerner pladsen for den rigtige mad. I 10 måneders alderen skæres normalt ned til 2 amninger dagligt. Enten aften og sen aften eller aften og tidlig morgen.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9.30-10: ½ banan eller anden frugtmos, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning, sover måske 45 minutter
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftenmaden det kan være kogte pastaskruer, kogte grøntsager, frikadeller eller lignende. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning ca kl. 13.30, sover måske 1½ time.
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, forskellig slags sovs osv. Udgangspunktet er det samme som I andre spiser, alm. familieretter. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en portion frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød inden sengetid, for at være sikker på at barnet har fået nok.
Puttes til natten med amning ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes
Det er således vigtigt at du putter din datter uden brystet i løbet af dagen. Hun må ikke forbinde det at have brystet i munden med at sove. Om dagen er det således fint at trille hende en lille tur, men prøv om du kan stoppe med vognen inden hun sover helt, så hun lærer at falde i søvn mens vognen står stille.
Prøv også om aftenen at putte hende, uden hun er faldet helt i søvn. Hun skal ammes og være mæt nok og så skal hun i seng. Sid hos hende, holde dine hænder beroligende på hendes krop, lad hende få en hånd at holde i. vurder ud fra hende gråd, hvordan hun har det lige nu. Hvis hun er inde i en periode, hvor hun har brug for den ekstra tryghed og nærhed, så skal du give hende det. Det er lagt bedre at lade hende falde i søvn på 10-15 minutter ved at man holder hende i hånden end at gå fra hende og lade hende græde i halve til hele timer ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god jul :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske