Brev:
Kan ikke koble fra og falde i søvn selv
16. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kan ikke koble fra og falde i søvn selv
Kære Helen
Vi skriver til dig fordi vores søn har problemer med at falde i søvn. Da vi er nye medlemmer og da det er første gang vi skriver til dig og muligvis vender tilbage igen, vil vi nedenstående lige fortælle lidt om ham.
Vi er førstegangsforældre til en lille dreng Sebastian på lidt over fire måneder (19 uger) Han er en rigtig glad dreng, griner meget og er meget kontaktsøgende. Derudover er han utrolig nysgerrig og følger opmærksomt med i alt, der sker omkring ham. Motorisk udvikler han sig også fint. Han er glad for at ligge på sit aktivitetstæppe, både på maven og ryggen. Tager bevidst fat i alle tingene og trækker dem ned i munden. Løfter sig helt op i strakte arme når han ligger på maven og er trillet om på ryggen et par gange.
Han er meget aktiv (næsten for aktiv nogen gange. Virker som om hans lille krop har meget svært ved at finde ro) Når han ikke ligger og leger på sit tæppe, vil han allerhelst sidde eller stå op på vores skød ansigt til ansigt og pjatte og grine. Der skal allerhelst ske noget hele tiden. Han er bestemt ikke en baby der læner sig tilbage og slapper af. Det ville nu ellers være skønt bare en gang i mellem. Han har det også helt fantastisk, når han er på mors eller fars arm og kan få lov at se verden oppefra og følge med i alle dagens gøremål.
Jeg droppede amningen for en måneds tid siden. Han virkede nemlig urolig og vi var i tvivl om han fik nok at spise. Vi valgte at supplere med flaske efter amning for at se, om han skulle være mere sulten og ganske rigtigt, så kunne han altid spise ca. 40-50 ml. mere. Derefter begyndte vi at udskifte nogle af måltiderne med en flaske og det blev hurtigt klart, at han foretrak flaske frem for amning. Så nu pumper jeg ud tre-fire gange om dagen og ellers får han Nan HA1.
Han har aldrig været den store spiser. Spiser max 120 ml. pr måltid og som regel over to gange. 80 når han vågner, og resten når han er blevet skiftet og har leget lidt. Han spiser også mere og hyppigere om aftenen end om dagen, hvilket jeg godt kunne tænke mig værende omvendt, men han er bare ikke til at få mere i om dagen. Har prøvet at skærme ham, men det virker ikke rigtigt.
Ved fødslen vejede han 4,1 kg og målte 52 cm. I dag vejer han ca. 7.3 kg og måler ca. 65 cm.
Vi er lige begyndt at introducere ham for skemad. Han har fået et par skefulde risgrød en gang om dagen i fire dage, så det er stadig meget nyt, men han virker til at kunne lide det.
Nå, nu til årsagen til at vi skriver. Når han skal sove opstår der nemlig et altoverskyggende problem. Han er ikke i stand til at koble fra. Selvom han udviser træthedstegn, når han har været vågen 1½ til 2 timer vil/kan han ikke give efter og falde i søvn uden at blive båret rundt en halv times tid først, og i visse tilfælde, har vi set os nødsaget til at holde en hånd for hans øjne eller ligge en stof ble over hovedet på ham for at skærme ham. Ellers kører hovedet fra side til side. Han kan nemlig hele tiden finde noget at kigge på.
Det er dog langt fra altid, at han accepterer dette, og det ender med at blive en lang udmattende kamp som kun efterlader tabere, og vi er ved at være desperate. Vores egen sundhedsplejerske synes også, det er en dårlig idé at bære rundt på ham, og vi får også begge to ondt i ryggen, og er bange for at få varige rygskader i længden, men hun har ikke kunne give os et alternativ.
Han har siden han var en måned gammel altid sovet på maven, hvilket jo ikke er helt normalt. Vi ved godt er det er i strid med alle anbefalinger omkring spædbørn og søvn, men han spjættede så voldsomt, når han lå på ryggen, at han hele tiden vækkede sig selv. Vi kom desværre aldrig rigtig i gang med at svøbe ham. Prøvede et par gange, men det ville han bestemt ikke finde sig i. Den eneste løsning var derfor at ligge ham på maven, hvilket han tilsyneladende syntes var rart. Vi holdt/ holder selvfølgelig ekstra meget øje med ham, pga. risikoen for vuggedød.
Nu er der bare et problem. Han er jo blevet fysisk og motorisk stærkere, så når vi i dag ligger ham på maven, vil han hele tiden løfte sig op i strakte arme for bedre at kunne se sig omkring (til stor frustration for os). Når vi prøver at holde lidt på ham bliver han stiktosset og begynder at vræle og det eneste der hjælper er at tage ham op og gå rundt med ham til han falder i søvn. Som regel bliver det sent inden han sover. Ca. kl. 23. Nogen gange senere. Det synes vi jo ikke er optimalt, hverken for ham eller os.
Førhen var det mest om aftenen det var svært at putte ham. Om dagen, nogle gange om aftenen, kunne vi ligge ham på maven tale roligt til ham, nusse ham lidt på kinden eller klappe ham lidt på blenumsen og så faldt han til ro, men det virker desværre ikke længere. Det er dog stadig som om, han bliver mere urolig, når det er mørkt end om dagen. Kan han være bange for mørke og for at falde i søvn eller er han bare så mæt af dagens indtryk at han er helt rundt på gulvet? Han sover i en tremmeseng, hvor vi har afmonteret den ene side og stillet den op imod vores seng.
Om dagen er jeg nu begyndt at trille nogle lange ture med barnevognen. Både for at undgå, at han skal igennem de her negative putteoplevelser det må være for ham, men også for at vænne ham til at sove på ryggen. Her kan han nemlig godt falde i søvn på ryggen. Som det ser ud nu, vil han stadig ikke sove på ryggen indenfor. Arme og ben flagre stadig, og han kan slet ikke finde ro i sin lille krop, så indenfor sover han stadig på maven. Har læst om putteritualer og putteassociationer, men ved bare ikke hvad de skal være for ham og hvordan vi skal få dem indført. Synes vi har prøvet, men han protestere kort tid efter han bliver lagt. Han er ikke specielt glad for sut, den spytter han bare ud.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl.
05.00 får flaske (120ml) sover videre bagefter
08.30 vågner. Flaske(120ml)
10.30 formiddagslur Sover ca. 1½-2 timer.
12.30 frokost. ca. 8-10 skefulde risgrød og flaske (120 ml) bagefter
14.00 middagslur sover ca. 1-1½ time
15.00 flaske (120 ml)
17.00 sen eftermiddagslur sover ca. 1 time
19,00 flaske (120 ml)
21.00 nogen gange en powernap efterfulgt af en lille flaske (50 ml)
22-23 flaske (120 ml) og puttes til natten
02.00 nogen gange flaske 120 ml alt efter hvor meget han spist i løbet af dagen. Sover nemt videre bagefter.
Alle tidspunkterne afhænger selvfølgelig af hvad tid han er faldet i søvn om aftenen. Den bliver ligeså ofte 24 som 23 inden han falder til ro. Mængden af mælk svinger også meget, men hans samlede daglige indtag er ca. 900-1000 ml. Som sagt indtages meget af det løbende om aftenen.
Har du nogle erfaringer med babyer der sover på maven? Hvordan får vi ham til at falde til ro? Er det en fase han skal igennem fordi hans motorik lige nu udvikler sig meget? Vi har jo kunne få ham til at falde til ro før. Kan han være bange for mørket? Har du evt. forslag til hvordan vi får vænnet ham til at sove på ryggen?
Spiser han nok? Hvornår må vi ligge et ekstra måltid grød ind? og mos?
Puha.. det blev en lang omgang. Håber meget du kan hjælpe os med vores eller dejlige glade drengs soveproblem eller i hvert fald guide os lidt på vej.
Mange julehilsner fra J og T
og tak for en god brevkasse