Svar: Kan ikke koble fra og falde i søvn selv
16. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære J og T
Tak for jeres brev og beskrivelse af jeres dejlige dreng :o)
Det er rigtigt at man ikke anbefaler at børn sover på maven, det er dog sandsynligvis nok en af grundende til at jeres dreng er så godt med motorisk og allerede i en alder af 4 måneder er i stand til at komme op i strakt arm ... så selvom det giver lidt putteproblemer lige nu, så er det godt for noget andet! :o)
I forhold til Sebastians alder, så er det faktisk meget normalt at de først går i seng kl 22 og således har en længere vågenperiode om aftenen. Det skyldes at børn i denne alder, ofte sover 3 lure i løbet af dagen og at den sidste lur ofte ligger så sent, at den naturligt påvirker nattesøvnen. Samtidig sover børn i denne alder ofte også lidt korterevarende end de tidligere har gjort. Det er som om de skal følge med i det hele, de vil ikke gå glip af noget og de har rigtig svært ved generelt at overgive sig til søvnen og har ekstra behov for hjælp til dette.
I takt med at de begynder med mere skemad og bliver ældre, så ændrer deres søvnmønster sig normalt også. Det betyder at børn på 4 måneder sover anderledes end børn på f.eks. 6 måneder gør. Der er således måske lidt ro i at vide, at tiden også arbejder for jer .. nogle af de problemer I oplever allerede nu, kommer dog nok også af at han motorisk er så godt med, så oveni de andre ting, oplever I også en fysisk større uro, som mange først oplever i 6 måneders alderen ...
Men hvorom alting er, så er det en rigtig god idé, at forsøge at holde en nogenlunde fast plan for dagen og da Sebastian er knap 5 måneder, så må I gerne begynde at tilbyde ham skemad to gange dagligt, så han får lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften.
Mit forslag til en dagsplan, med udgangspunkt i jeres tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05.00: Flaske og sover videre
Morgen 08.30: vågner og får flaske
Puttes til formiddagslur ca 10.30
Frokost 12.30: Grød af ris, majs, hirse, boghvede og med forskellig topping af frugtmos, vand af kop.
Flaske ca 13.30
Puttes til middagslur ca kl. 14
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Sen eftermiddagslur ligger ofte mellem 17.30-18.30
Aften 19: En lille portion grøntsagsmos, start med gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli. Vand af kop.
Flaske kl. ca 20 og alt efter hvor sent han er stået op fra sin tredie lur, puttes han til natten. Det kan godt være kl. 21, men det kan også være lidt for tidligt og derfor han powernapper og ikke sover videre ...
Sen aften 23: Flaske, som spises mere eller mindre i søvne
Hvorvidt han har behov for en flaske midt nat ca 02 er individuelt. De fleste børn er faktisk 6 måneder inden de kan undvære denne, så vågner han, så skal han have en flaske og det er et reelt behov.
Omkring 6 måneders alderen så vil det være relevant at indføre et tredie skemåltid om formiddagen og han vil normalt begynde at kunne springe den tredie lur over. I løbet af de næste par måneder skulle i således gerne kunne mærke, at behovet for lur sidst på dagen bliver mindre og mindre, ofte vil den lur der lige nu vare en time blive kortere og kortere og vil tilsidst helt kunne undværes ...
Det er helt fint at tilbyde en lille natlampe eller lignende, så han kan orientere sig når han vågner. Netop i kraft at hans alder, så er han meget bevidst om hvorvidt han er hjemme eller ude, bevidst om rummet han er i osv. så lidt lys kan være en fin ting. Det skal dog være dæmpet netop for at signalere at det nu er nat.
Når han ligger uroligt, så må I forsøge med jeres hænder at skabe lidt fysisk ro for ham. Stryge ham over ryggen osv. men I må også gerne lade ham mosle lidt rundt. Det er helt okay, at han har brug for at finde en stilling, som er rar for ham at ligge i og det er nogle gange på maven, nogle gange på siden og andre gange på ryggen. I må hjælpe ham med at finde en stilling som passer ham godt :o)
Da han lyder til at være meget mobil og altid har sovet på maven i sin seng, så er det nok svært at gøre så meget ved dette og ikke nødvendigt. Jeg tænker at han stille og roligt selv vil begynde at lægge sig som det passer ham bedst og indtil han mestrer det, må I hjælpe ham med stillingsskift, som nødvendigt nu er.
I barnevognen er han nødt til at sove på ryggen og her skal han have sele på, så han ikke stiger ud af vognen ligepludselig. Han har jo gode armkræfter og kan måske pludselig godt få fat i siderne af vognen og få sig hevet op ...
Og så skal I være opmærksomme på hvorvidt I putter ham lidt for tidligt, om han er parat. Ingen af os kan jo sove på kommando :o)
Jeg håber alle mine tanker hjælper videre på vej, som sagt gør tiden også en del for jer. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske