Svar: Sure morgener
17. december 2008
Alder:
2 år, 4 mdr.
Hej med dig
Det er frustrerende for jer alle at dagen starter dårligt og jeg tænker at hos jer spiller både alder og det faktum at jeres datter nu er blevet storesøster ind.
Du fortæller at jeres datter vågner af sig selv og kalder på dig. Virker hun på det tidspunkt frisk og parat til at gå igang med dagen, eller virker hun stadig træt og til at have behov for at nusse lidt, kæle lidt? Min umiddelbare tanke er det sidste - at hun har brug for lidt tid til at vågne rigtigt op og jeg tænker derfor, at du måske skal forsøge at starte dagen med at sætte dig ind til hende, tage hende på skødet, vugge hende lidt imens hun sidder i din favn og tale stille og roligt til hende. På den måde får hun mulighed for at vågne stille og roligt op og samtidig giver du hende masser af fysisk kontakt.
Netop det at blive berørt, at du kærtegner hende, vugger hende, nusser hendes hud, holder om hende osv. aktiverer hendes hjerne og udløser blandt andet hormonet oxytocin. Det får hende til at slappe af og føle sig rolig og jeg tænker at starte morgenen på denne måde, må kunne hjælpe jer lidt.
Samtidig med at hun så sidder hos dig, så kan du begynde at tale lidt med hende om hvad der skal ske i dag, at hun skal have en ren ble på, have tøj på, have morgenmad, afleveres i vuggestue osv. så du stille og roligt forbereder hende på hvad dagen idag bringer, hvad der skal ske. Og så bed hende om at hjælpe dig "vil du hjælpe mig med at finde tøjet", "vil du hjælpe mig med at dække bord" eller hvad det nu kan være, så I på den måde kommer igang uden at du fortæller hvad hun "skal" nu, men stille og roligt når derhen hvor du gerne vil - og hvor du samtidig møder hende og anerkender den alder og udvikling hun går igennem, hendes spirende selvstændighed :o)
Rigtig god jul til jer alle fire og tillykke med den lille ny:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske