Brev:
Søvn og sovevaner
17. december 2008
Alder:
18 mdr.
Søvn og sovevaner
Hej Helen.
Så har vi atter brug for lidt kvalificeret hjælp. Andreas er nu 1½ år og trives rigtig godt, er glad for at være i dagpleje osv.
Hans soverutine har som regel fungeret fint, da han fik flaske om aftenen, sov han straks efter og vågnede først igen om morgenen, måske afbrudt af et par enkelte gange hvor han lige skulle have sutten.
Da vi så tog flasken fra ham, forventede vi meget bøvl, skrigeri mv, men det tog kun en enkelt dag med lidt roderi, så var flasken glemt, heldigvis.
Nu er vi så tilgengæld kommet ind i en rigtig dårlig stime, Andreas vil ikke lægge sig til om aftenenen, han er træt og bliver puttet omkring kl 19.30, men ligger og snakker, pyldrer lidt og roder rundt, det kan sagtens tage halvanden time. Vi står på skift og nuser og synger for ham indtil han endelig giver op. Han sover indtil 2-3 tiden hvor han græder efter os, det er på dette tidspunkt umuligt at putte ham igen, han står bare med hændene oppe og vil op. Så tager vi ham med ind i vores seng, hvor han straks putter sig ind mod en af os og sover fint resten af natten.
Jeg er godt klar over at det handler om tryghed fra hans side, men min mand er bange for at han nu har "regnet" ud at når han vågner om natten, kommer han ind til os og at det bliver en dårlig vane, der bliver svær at komme væk fra.
Det forstyrrer især min søvn, da det som regel er mig han ligger sig helt op af.
Dernæst har jeg et spørgsmål omkring hans tremmeseng og hvornår det er tid til at fjerne nogle tremmer så han kan komme ud selv?
Den er rimelig høj, men jeg er alligevel bange for at han skal prøve at komme ud over, da jeg har set ham kæmpe med en fod på kanten. Min mand er helt sikker på at det har han ikke kræfter til endnu, men der er altså langt ned, hvis det skete. Hvornår mener du tiden er til det?
Med venlig hilsen
Sine