Svar: Vil ikke sove om aftenen - 8 mdr.
17. december 2008
Alder:
8 mdr.
Kære B´s Mor
Det lyder umiddelbart som om at jeres dreng sover en del i løbet af dagen, ofte sover han to lure af 1½ time + ½ times powernap - det er 3½ time dagligt. Sådan må han gerne sove, det kan være et helt reelt behov, men det vil naturligt påvirke hans nattesøvn, som bliver kortere.
I skal regne med at han gennemsnitligt har behov for ca 14 timers søvn i døgnet. At det er gennemsnitligt betyder, at nogle børn sover lidt mere andre lidt mindre. Hvis han sover ca 3½ time om dagen, så vil hans nattesøvn vare ca 10½ time. Det vil sige, at hvis han står op om morgenen kl. ca 7-7.30, så vil han først kunne sove omkring kl. ca 21 ...
Samtidig fortælle du at den sene lur ofte ligger mellem 17 -17.30 og en lur der ligger så sent, vil naturligt påvirke nattesøvnen. Ofte ved at tidspunktet for putning skal rykkes til senere eller også nogle gange ved, at barnet vågner meget tidligt eller måske vågner midt om natten og er vågen en times tid der ... Hos jer lyder det som om at putningen skal ligge senere.
Med hensyn til motorik så er en gåstol et problem. Jeres dreng får ikke styrket sine rygmuskler og sin balance, når han sidder i den. Det er stolen der holder balancen for ham og det er stolen der støder ind i ting - ikke ham. Jeg ved godt at børn elsker at sidde i gåstol og derfor bliver de brugt - det er jo dejligt at se ens barn glad og stolt over at kunne bevæge sig hen over gulvet. Samtidig går der så også lidttid med det, så man som forældre kan få hænderne fri til andre ting ... jeg forstår det godt; men det er altså ikke særlig godt for barnets motoriske udvikling og erfaring med verden :o(
At jeres dreng stadig tilter meget let og ikke triller særlig meget, kan derfor godt hænge sammen med brug af gåstol. Jeg kan naturligvis ikke sige, at han ville gøre det samme, hvis han ikke havde siddet i gåstol, men det er en faktor man er nødt til at tage med i sin betragtning.
Hvorvidt hans motoriske udvikling er helt fin eller om du skal være bekymret, må du spørge din sundhedsplejerske om. Hun kan se ham, have ham i hænderne og vurdere hans styrke - det kan jeg ikke herfra hvor jeg sidder, desværre :o)
Med hensyn til indtag af mælk, så er det fint med de 300ml, det er dog godt, at I også tilbyder jerntilskud dagligt, så kan I ikke gøre så meget mere. Med den alder han har nu, kan han jo også få lidt sovs, ost, lidt yoghurt eller lignende og det tæller også med i mælkeregnskabet.
Hvis du har svært ved at få hans samlede indtag af mælk op på ca ½ liter i døgnet, så synes jeg du skal tale med lægen om hvad et acceptabelt mælkeindtag er og hvorvidt du er nødt til at supplere med et kalktilskud.
Rigtig glædelig jul, håber I hermed er hjulpet videre på vej :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske