Svar: Søvn og madplan
17. december 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Oskars mor
Oskar er lige nu i separationsfasen og det betyder at han i øjeblikket har ekstra behov for nærhed og fysisk kontakt, når han skal sove og det skal I naturligvis give ham.
Det hænger meget fint sammen med hans alder og det udviklingstrin han går igennem. Han øver sig lidt i at være foruden mor og far i løbet af dagen og søger naturligt ekstra tryghed og fysisk kontakt, når han skal sove. Han er meget bevidst om jer nu og også meget bevist om hvor I er i forhold til ham. I kan se det, hvis I er nogen steder, han vil helst være på arm eller være indenfor en radius, hvor han er sikker på, hvor han har jer.
Han er samtidig så lille at han endnu ikke forstår, hvor I er, hvis han ikke kan se jer. Han forstår simpelthen ikke at I er lige inde i stuen ved siden af og han kan blive helt ulykkelig og føle sig fuldstændig forladt, når I er ude af syne. Derfor er det naturligt at han om aftenen græder og knuger jer til sig og kun derved kan han finde ro.
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor er det for mig helt essentielt at I bliver hos ham til I fornemmer at han roligt kan lægge sig til at sove og at I naturligvis tager ham op, vugge ham, beroliger og betrygger ham i at kunne sove videre, hvis han vågner op og er ked af det og så putter ham i seng igen.
Det er derfor helt rigtigt at bruge de 10 minutter de tager at sidde hos ham, holde ham i hånden, betrygge og berolige ham og han så lægger sig roligt til at sove. Det er en periode, hvor han har behov for dette. Hvis han begynder at trække tiden, begynder at se det som underholdning at I sidder der, så kan I igen begynde at gå til og fra som I tidligere har gjort, men lige nu har han brug for at vide at I er der for ham og passer på ham og det forstår han bedst, når han kan se jer.
Med hensyn til mælk, så er det en rigtig god idé at tilbyde modermælk eller modermælkserstatning til han bliver et år. 400ml mme dagligt sikrer hans jernbehov og får han ikke dette, så skal han have dagligt jerntilskud. Hvis han ikke vil have modermælkserstatning og ikke drikke flaske så er der ikke noget at gøre ved det, så må det være komælk med den alder han har, kan det godt gå an - men som udgangspunkt vil modermælk eller modermælkserstatning indtil 12 måneders alderen være rigtig godt.
En plan for dagen vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 04: Evt. flaske med mme og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød laves med mme eller sødmælk, mme eller sødmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9.30
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf. Tilbehør af rester fra aftensmaden - godt kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod, kartoffelbåde, frikadeller (kød eller fiskedeller). Alt efter hvor god han er til at spise mad i stykker, så kan det være nødvendigt fortsat at supplere med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være mos fra glas eller en rest fra aftensmaden. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, lidt müsli osv. ½ bolle med smør og ost. Vand af kop.
Aften 18: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det er en god idé fortsat at tilbyde både moset mad (grøntsager ris osv. moset med lidt sovs) og stykker af mad ved siden af (frikadeller, fiskefilet, farsbrød, kartoffelbåde, pastaskruer osv). Så han får begge dele. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Ofte en god idé at supplere med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød inden sengetid, lavet med mme eller sødmælk.
Puttes til natten med en flaske mme kl. ca 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske med mme
Som jeg læser dit brev, så får Oskar ikke hverken bryst eller flaske ... Jeg har skrevet flaske her i planen fordi den normalt vil erstatte brystet, modsat, hvis han ikke får flaske, så er der ikke grund til at introducere den nu med den alder han har.
I stedet må du så forsøge at sikre hans indtag af mælk, mineraler, jern osv. på anden vis og her tænker jeg, at du med fordel kan bruge mme i og på grøden samt tilbyde mme af kop et par gange om dagen. Derudover må han så have jerntilskud, da det bliver svært at nå op på den fulde mængde (400ml) dagligt.
Med hensyn til pincetgreb og putte maden i munden, så må du prøve at motivere ham lidt til dette "Ind i munden Oskar, mmm dejlig mad" og "må mor smage ..mmm mam .." så han putter lidt i din mund og så lidt i egen mund osv. så han finder ud af at det er det du gerne vil have ham til.
Derudover kan han sagtens spise med gaffel nu, det må du gerne lære ham. At spise med ske kræver en lidt anden teknik, ofte får barnet vendt skeen på hovedet så alt maden ryger af inden den når munden. Derfor vil de fleste børn først kunne spise med ske selv, når de er omkring 16 måneder. Men gaffel fungerer fint.
Rigtig meget held og lykke og glædelig jul til jeres lille familie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske