Svar: Sover meget - 4 mdr.
17. december 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Ditte
Der er generelt forskel på søvnbehov, der er sandsynligvis også forskel på hvor meget du og din mand har behov for at sove. Nogle sover rigtig meget, skal helst have 10 timers nattesøvn for at dagen hænger sammen, andre klarer sig strålene med kun 6 timer ... sådan er vi så forskellige.
Selvom vi alle har behov for søvn og især små børn har brug for at sove, for at få bearbejdet alle indtryk, udvikle sig, vokse og trives, så er også børns søvnbehov forskelligt. Når jeg angiver tider som børn skal sove, så er det gennemsnitlige tider og det betyder at nogle børn sover mere og andre sover lidt mindre.
Gennemsnitligt vil et barn på 4 måneder som jeres datter have behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Det svarer ofte til f.eks. 5 timers søvn om dagen, fordelt på 3 lure og 10 timer om natten afbrudt af amning. I takt med at barnet bliver ældre, så ændrer søvnen sig. Vores indre ur, det der også hedder vores cirkadiske rytme påvirkes af forskellige faktorer. Hvornår vi vågner, sover, spiser, er aktive, trætte osv. følger normalt en helt bestemt rytme.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Rytmen påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Derfor vil det normalt også være sådan at rytmen ændrer sig i takt med at barnet begynder at få anden mad, som du også er inde på, ligesåvel som tingene sådan ren biologisk ændrer sig fordi barnet udvikler sig hele tiden.
Når man som jer har en pige der sover meget, så skal man naturligvis se på hvordan hun i øvrigt trives. Nogle børn sover så meget, at de simpelthen ikke indtager mad nok eller ikke får brugt sig selv nok fysisk og mentalt i løbet af dagen. Det er naturligvis et problem og i sådanne tilfælde må man nogle gange vække barnet. Men hos jer, lyder det som om at jeres datter stortrives - hun udvikler sig rigtig godt og det lyder også som om at hun er rigtig god til at regulere. Når der sker noget omkring hende, så er hun naturligt mere vågen, aktiv, følger med og sover mindre. Men hvis hun så mangler søvn, så indhenter hun det dagen efter, når der atter er ro og hun er alene med mor. Det lyder altså som om at hun er god til at regulere sit behov selv.
Det lyder også som om at du er fin til at aflæse hende signaler, så du en gang imellem lidt trækker tiden lidt og sørger for at aktivere hende lidt ekstra inden hun skal sove og andre gange putter hende, når hun tydeligt viser behov for dette.
Så fortsæt endelig den gode rytme og ja, søvnvanerne vil ændre sig lidt hele tiden :o)
Glædelig jul til jer alle tre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske