Svar: Hård mave - skal hun have mere vand/mælk i flaske?
17. december 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Mie
Det er en rigtig god idé at tilbyde din datter vand til alle måltider, så hun for det første lærer at drikke af kop, men så hun også indtager lidt ekstra væske sammen med maden.
Derudover er det vigtigt at du fortsat ammer eller giver flaske, gerne op til 6 gange om dagen ved siden af 3 måltider skemad. Hvis hun ikke vil dette, så kan det være fordi du skal skære mængden af skemad lidt ned, - det er således bedre at tilbyde 3/4 dl. grød eller mos og følge efter med amning end at tilbyde 1½ dl. grød eller mos og hun så afviser brystet efterfølgende.
Det er rigtig dejligt at hun er glad for skemaden og at du nu er begyndt at tilbyde større variation. Det vil også hjælpe på hende mave. Da hun nu er 6 måneder gammel, må hun få rigtig mange ting - både de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød og også alle former for grøntsager samt lidt sovs, kød, fisk osv.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes, sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden. Det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende frugt som hun kan sidde og sutte på. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurkstænger eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes, tilbydes igen evt. lidt frugt ligesom om formiddagen
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt rugbrødsbjælker, agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske lidt i. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Jeg håber ovenstående giver lidt idé om hvor meget væske din datter har behov for ud over skemad og at planen på den måde hjælper videre på vej :o)
Derudover skal du naturligvis se på sammensætningen af maden og det er rigtig fint at tilbyde lidt frugtmos for at hjælpe maven igang. På samme måde er variation i grøntsager rigtig vigtigt og også de lidt grovere grødtyper er gode til at holde maven igang.
Hvis variation i maden og øget væskeindtag ikke er nok, så kan du hjælpe din datter ved at tilbyde hende laktulose. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer og gerne fordelt på to doser. Det vil sige, at hvis hun vejer f.eks. 7 kg, så kan du give hende 3½ ml morgen og 3½ ml aften. Mængden reguleres ind efter hendes behov, så maven fungerer bedst.
Tilsidst er det også vigtigt at hun bliver bevæget og bruger sig selv fysisk. Hjælp hende med at trille, cykle med benene osv. det er også vigtigt for at holde maven igang.
Glædelig jul herfra :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske