Svar: Mavekneb og taber sutten
5. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Det afføringsmønster du beskriver tyder på at din datter i øjeblikket har lidt uro i maven, det kan være fordi hun har slugt noget vand i svømmehallen, det kan også være en virus. Der er ikke så meget at gøre ved det ud over at sørge for at hun får masser af væske (mælk) og derfor forsøge at lægge hende til lidt hyppigere end ellers.
hvis hun får feber eller pludselig virker sløv, ikke vil spise og generelt virker anderledes end hun plejer, så skal hun ses af lægen og her evt. have taget afføringsprøver. Men så længe hun i øvrigt er upåvirket, så er det fint nok at se tiden lidt an :o)
Med hensyn til sut, så er det fint at jeres datter kun får sutten, når hun skal sove. Det er tilgengæld en rigtig dårlig idé, hvis I kommer ind i en rytme, hvor du putter sutten i munden på hende hele natten igennem.
Når hun sover, bliver kroppen naturligt mere afslappet og kæben falder også ned - derved ryger sutten ud. Det er helt naturligt, det ville den også gøre, hvis vi sov med sut. Samtidig vågner vi alle 10, 15, 20 gange på en nat, vi drømmer lidt, skal lige skifte lidt stilling, have rettet lidt på dynen osv. og så sover vi videre. Når din datter har disse små opvågninger, så skal du derfor forsøge at berolige hende med kærtegn og lidt beroligende ord "sssyyyy" elller "sssååå" og på den måde forsøge at hjælpe hende lidt videre i søvnen uden at få en sut. Nogle gange skal du også bare lade hende ligge, un kan sagtens ligge og småklynke lidt, smaske, søge som om hun er sulten osv. men hun sover og skal bare have lov til at sove videre.
Det er altså en rigtig god idé at forsøge at finde nogle søvnvaner, hvor hun trygt og roligt puttes til natten og her må hun som sagt gerne få en sut, men hun skal ikke derefter have sut hver ½ til hele time - så ender det med vanebetinget afbrudt søvn, som handler om at hun ikke kan sove videre uden sutten og derfor bliver afhængig af at du putter den i munden på hende hele natten. Det kan du så blive ved med til hun i en alder af ca 10 måneder måske kan klare det selv ...
Fortsat held og lykke med hende, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske