Brev:
Putteritual og nattesøvn
5. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Putteritual og nattesøvn
Hej Helen.
Min datter Maya er nu 6 mdr. Hendes sovevaner om aftenen og natten har i den sidste måned ikke været alt for gode - set med mine øjne ..
Indtil 5 mdr. sov hun fra 22.00-7.00 (ret præcist) med amning 1-2 gange i dette tidsrum.
Lidt forhistorie:
Hun startede med lidt skemad (vælling og grød) da hun var 4 1/2 måned da hun virkede interesseret. Hun har aldrig rigtig fået flaske.
Den første skemad gik fint og herefter mistede hun faktisk interessen efter de 14 dage. Jeg fortsatte med at tilbyde, når jeg vurderede at hun var oplagt, men oftest blev maden afvist. For ca. 1 uge siden kom der rigtig gang i maden igen og nu spiser hun rigtig fint og er meget interesseret. Hun kan bedst lide at spise sammen med os andre..
Hun får skemad 3 gange om dagen. Jeg skifter imellem forskellig grød (enten hjemmelavet eller købegrød) og forskelligt grønsagsmos. Jeg er gået langsom frem med nye ingredienser, men føler nu at tempoet godt kan sættes lidt op.
En typisk dag varierer ift om det er mig der afleverer vores store datter.
Maya sover ca. 3 gange om dagen - ca 5-5.5 timer ialt. Siden 3 mdr's alder har hendes daglige lure været rimelig stabile.
Typisk dag:
Op kl. 6.30/7.00 (hvis jeg står op)
og grød sammen med familien
tager typisk en kort lur i bilen (1/2 time) hvis jeg kører vores ældste i børnehave
Kl. 9/9.30 ammes
kl. 10.00 sover i barnevogn ca 2 timer
ELLER
Op kl. 8.00/8.30 og grød (og så er hun blevet ammet tidlige morgentimer)
kl. 10.00 sover i barnevogn ca 2 timer
Kl. 12.00 Grød eller mos
Kl. 13.30/14.00 Ammes
Kl. 14.00/14.30 sover i barnvogn (ca 1-2 timer)
Eftermiddagstimer: ammes 1-2 gange
Kl. 17.00/18.00 sover måske 30 min. afhængig af forrige lurs varighed
Spiser mos før eller efter aftenlur afhængig af tidspunkt.
kl. 19.00-22.00 vågen og ammes meget.
Og så kommer det.. Hvis hun ikke har sovet kl. 18.00 så er hun tidlig træt, men sover stadig kun ca. 30 min (måske fra 19.30-20.00). Hun går 'rigtig' i seng kl. 22.00/23.00 men har meget svært ved at finde ro og bliver meget ked af det, når hun lægges. Hun har selv kunnet falde i søvn før (hvis jeg bare lå stille ved siden af), men det kan hun ikke i øjeblikket. Heller ikke i barnevogn - det har hun aldrig kunnet.
Når hun endelig falder i søvn til natten, så vågner hun igen allerede 1-2 timer efter og så vågner hun ellers hver - hveranden time natten igennem. Jeg tager hende over i min seng og så ligger hun hos mig hele natten og bliver stort set ammet hele natten igennem bare for at der er lidt ro. Hvis jeg ikke gør det, men prøver med sut og berolige med en hånd på hende, så bliver hun bare rigtig ked af det, og jeg er alt for træt til at prøve alt muligt.
Hvordan kan jeg få hende til at falde nemmere i søvn om aftenen (evt. tidligere) og er der noget jeg kan gøre for at få nogle mere rolige nætter? Hendes seng står lige op af min. Skal jeg evt. flytte den til værelse ved siden af vores soveværelse? Skal jeg prøve at tage hende op og amme 'rigtigt' imens jeg sidder op og så putte igen? Om aftenen fra ca 19.00 til 22.00 ammer jeg måske 3-4 gange. Hun søger meget trygheden og det at sutte. Bruger lidt sut, når hun bliver puttet, men vil ikke altid have den før jeg har holdt lidt blidt på sutten i hendes mund. Jeg vil også til at stå fast op kl. 6.30 i hverdagen og så ved jeg at hun for det mest vil vågne ved at jeg er væk. Kan det mon hjælpe lidt på aftenputning?
Mange hilsener og tak for en masse gode svar som jeg har haft glæde af at læse.
Malene