Svar: Putteritual og nattesøvn
5. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Din plan for dagen ser umiddelbart fin ud og den ændring du oplever i din datter opførsel i øjeblikket skyldes sandsynligvis den store udvikling hun lige nu går igennem.
Det er helt normalt at børn omkring 6 måneders alderen virker pylrede og krævende, de småklynker, pjevser, virker enormt morsyge, de sover uroligt, vågner flere gange om natten og kræver i det hele taget rigtig meget kontakt. Man kan som mor meget let føle at man gir og gir og kun får utilfredshed tilbage.
Måske har du lagt mærke til at hun er begyndt at bruge sig selv mere fysisk, hun tager fat i sine tæer, putter dem i munden, hun triller omkring, forsøger måske at krybe over gulvet, tager bevidst efter legetøj osv. Ting som kræver rigtig meget, det er en svær proces at få hjerne og krop til at arbejde koordineret sammen. Hun træner også sine lyde, hun skriger højt, brummer dybt og begynder også at lave lyde med sine læber. Hun skelner mere tydeligt imellem om hun er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en fremmed, hun oplever med alle sine sanser, syn, lugt, smag, berøring og er rigtig meget på.
Hun udvikler sig altså rigtig meget både fysisk og mentalt og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme og det giver både mental og fysisk uro om natten.
Du skal naturligvis give hende den tryghed hun behøver og det er fint nok at du lige nu ammer hende hyppigere om aftenen, hvis hun har behov for det. Prøv dog også at hjælpe hende med at holde fokus ved brystet i løbet af dagen. Netop fordi hun er så nysgerrig og gerne vil opleve, så tager hun måske ikke helt fra som tidligere, hun lader sig lettere forstyrre og nøjes med lidt og det hun så behøver, søger hun naturligt om natten. Så hold hende lidt til ilden om dagen, fremfor om natten.
Om natten må du så prøve at afkorte amningerne, kun tilbyde brystet kortvarigtog sætte noget andet i stedet (kærtegn, beroligende ord), evt. lade hende sove på andet værelse, så du ikke pr. automatik tager hende over til dig, men lige lader hende prøve at finde roen selv. Sov med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan finde brystet i mørket om natten. Det er dig, der styrer hvor meget hun skal ammes.
Hvis du er ked af at skulle amme så meget om aftenen og gerne vil have frigivet tid til storesøster og putning af hende, så er en anden mulighed at tilbyde lillesøster en flaske om aftenen. Den kan far også give og den kan mætte lidt mere end modermælk, så måske var det også en mulighed for jer :o)
Derudover tænker jeg at din datters lange søvn om dagen naturligt også spiller ind på søvnen aften og nat. Hun sover faktisk rigtig meget, hvis hun normalt sover 5-5½ time ialt. De fleste børn vil i gennemsnit sove 3-4 timers lur i 6 måneders alderen og 10-11 timer om natten. Din datter har således en længere sovetid om natten og en kortere nattesøvn, det er hendes rytme og det er helt okay, men det kan godt være derfor du oplever problemer og synes det generelt er svært at putte hende allerede kl. 20. Det er altså naturligt at hun f.eks. først kan sove kl. 22, når hun sover som hun gør i dagtimerne ...
Man kan så diskutere frem og imod i forhold til hvorvidt hun skal vækkes fra sine lur og om man skal forsøge at lave en ny rytme eller om det er okay at hun lige nu styrer det selv. Det må du prøve at vurdere. Da det er første gang du skriver til mig, ved jeg ikke hvordan du generelt tænker, hvad din holdning er til forskellige ting. Men jeg håber du hermed er hjulpet lidt på vej.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske