Brev:
Madplan til fortidligt fødte drenge
6. januar 2009
Alder:
10 mdr.
Madplan til fortidligt fødte drenge
Hej
Jeg har tvillingedrenge, der er født 12 uger for tidligt. De er født. 26/2 -08 og jeg havde termin d. 18/5 -08. Nu er de 10 mdr. De første 10 uge af deres liv var vi indlagt, det var en meget svær tid for os alle, men heldigvis er de nogle meget stærke drenge. De har hele tiden fået mme, da det ikke var muligt at få gang i min mælkeproduktion.
Udviklingsmæssigt passer de på deres korrigerede alder ca. 7 mdr., men i forhold til maden har vi på sygehuset fået at vide at vi gerne må give dem mad, som de er en mdr. ældre. Grunden til dette er at de trives rigtigt godt, og at de størrelsesmæssigt ikke ligner nogen der er født for tidligt. Sander vejer omkring 9 kg og Niclas ca. 8 kg og der er begge 67 cm. De er begge meget aktive, triller og møver sig frem og er rigtige gode til at lege selv. Desuden er de nogen meget glade drenge, de græder næsten kun når de er trætte eller sultne.
Det jeg er i tvivl om er deres mad og vores rytme i løbet af dagen.
Vores dag ser således ud:
Ca. kl. 6 får de havregrød med en smørklat og kop af vand. Før jul fik de flaske med 150 ml. mme, men vi er gået over til havregrød kl. 6, hvor de før fik det kl. 7.30. Grunden til dette er at de skal starte i vuggestue d. 2 feb. og jeg tænker at det så er bedre at de starter dagen på havregrød og at det vil være for meget at ændre det når de skal begynde i vuggestue, for der sker der så mange andre ting.
Ca. kl. 7.30 – 8 lur sover mellem 1½-2½ time.
Ca. kl. 10 ½ bolle med smør, pålæg er forskelligt enten smøreost eller marmelade og kop af vand. Det er ikke altid de overhovedet får noget at spise om formiddagen, det kommer an på hvor længe de sover. Hvis de vågner sent for de frokost i stedet.
Ca. kl. 11.30 rugbrødshapserer, de spiser mellem ½ - ¾ hver, med forskelligt smørbartpålæg og kop af vand.
Ca. kl. 12.30 lur sover mellem 1½-2½ time
Ca. kl. 15-15.30 øllebrød og kop af vand
Ca. kl. 17.30 aftensmad enten får de vores mad, ellers får de kartoffelmos med forskellige grønsager med kød eller fisk og kop af vand.
Ca. kl. 18-18.30 får de 150 ml mme og derefter i seng. De får flasken inde i stuen, vi hygger lidt med dem inde de bliver lagt i seng. Nogen aftener falder de simpelthen i søvn med flasken i munden.
Jeg synes det er tidlig at de kommer i seng om aftenen, men de er trætte og falder hurtigt i søvn. Jeg ved ikke hvordan jeg kan ændre dette. Vi prøver nogen gange at putte dem omkring kl.16 – 16.30 og selvom de virker trætte, græder de bare og vil ikke sove, i en periode gik vi tur med dem, men det hjalp heller ikke. Hvis det engang imellem lykkedes os at få dem til at sove, er de alligevel meget trætte omkring kl. 18.30.
Jeg synes de sover meget i løbet af dagen, og derfor undre det mig at de er så trætte så tidligt?
Er vores plan for dagen ok, og får nok at spise og drikke?
Hvornår skal man stoppe med at give flaske?
Lige et helt andet spørgsmål… hvor koldt skal der være for at de ikke må sove ude?
Med venlig hilsen og på forhånd tak.
Helle