Svar: Rutine og mad
6. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Din plan for dagen ser rigtig god ud og ligner meget de forslag til dagsplaner, som jeg normalt anbefaler familierne :o)
Når man har to børn og skal have hverdagen til at gå op i en højere enhed, hvor der skal være tid til begge børn og alle de praktiske gøremål man også har, så kan en nogenlunde fast dagsrytme være en rigtig god idé. Dertil kommer at det i forhold til Lucas også er godt, det er fint i forhold til hans alder netop at forsøge at indføre lidt rutiner, det hjælper ham også til gode søvn og spisevaner på sigt. Så det du fortæller lyder altså rigtig fint.
Du tilbyder lige nu flaske 6 gange i døgnet og ammer ham derudover midt nat. Det lyder rigtig godt, samlet set drikker han ca 750ml mme + amning og derudover tilbydes han vand af kop samt skemad to gange dagligt. Det lyder til at være lige efter bogen. Samtidig lyder han til at være rigtig god til at regulere sit behov. Det er fint at du tilbyder ham flasken, når du skønner det er relevant og han justerer så selv, hvor meget han vil drikke, - nogle gange drikker han måske kun 60ml andre gange 150 eller mere og det er rigtig fint. Det er netop sådan det skal være.
Det er fint at du tilbyder grød to gange dagligt og er opmærksom på at han også skal have lidt grøntsagsmos. For at komme igang og vende ham til det, så vil jeg foreslå dig at du bibeholder risgrøden og bruger den som basis. I stedet for frugtmos som topping, så kan du komme lidt grøntsagsmos på, det kan være mos af gulerod, ærter eller lignende lidt sødere grøntsager og stille og roligt kan du så lade grøntsagerne fylde mere og mere og lade grøden udgå.
Når han bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt at tilbyde ham 3 måltider skemad og han kan her få mange flere grøntsager og også begynde med kogt kød og fisk, lidt i hånden at gnaske i selv osv. så på den måde arbejder tiden også lidt for jer :o)
Så alt i alt ser det du fortæller rigtig godt ud. Fortsæt endelig den gode gænge og fortsat held og lykke med dem begge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske