Svar: Godnat og morgenmad
6. januar 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Livs mor
Når jeg ser tilbage på de tidligere brev du har sendt, så går det igen, at Liv hele tiden har været en pige, som spiser meget lidt. Jeg kan godt forstå at du synes det er frustrerende og hun har naturligvis også brug for mad og næring, men et eller andet sted så tænker jeg også at du er nødt til at acceptere at sådan er Liv. Hun er bare en pige, som ikke spiser særlig meget ...
Du skal naturligvis blive ved med at tilbyde hende lidt i hånden, lidt grød, mos, mad i stykker osv. som du også gør og nogle gange spiser hun så to bidder, andre gange ryger der så pludselig mere ned og det er okay.
Da morgenmaden er det største problem, så synes jeg du skal tilbyde Liv en flaske tidlig morgen, når hun vågner kl. 05. For det første er flasken let at spise, når man er træt og ikke rigtig kan overskue så meget andet og for det andet, så giver det trods alt mad i maven og dermed faster hun ikke. Det der er vigtigt er nemlig at hun ikke pludselig vender sig til helt at undvære og springer over og pludselig ikke indtager noget som helst i 8-10 timer (hvilket jeg jo ved at hun har gjort før). Det er netop vigtigt at hun får bare lidt, at hendes krop vender sig til at indtage lidt føde og så er lidt altså bedre end ingenting også selvom du synes det er meget lidt :o)
Da hun virker til gerne at ville selv og derfor gerne selv forsøger med en ske, så kunne du måske prøve at tilbyde hende en gaffel. Det er lettere at spise med gaffel end ske ... Faktisk har jeg set en anden lille pige på 7 måneder spise rigtig flot med gaffel, så måske Liv også hører til dem. Det er da et forsøg værd :o)
Med hensyn til søvn, så vil de fleste børn i 7 måneders alderen have behov for kun at sove 2 gange dagligt. En formiddagslur og en middagslur. Sammenlagt vil de to lure ofte vare måske 3½ time og om natten vil barnet så sover et lidt længere stræk, måske 11 timer. Altså ca 14½ times søvn i døgnet.
Liv sover ofte 2 timer om formiddagen (9-11) og igen to timers middagslur (13-15) og derudover sover hun fra 17-17.45. Det er næsten 5 timers lur i løbet af dagen. Det er altså rigtig meget i forhold til hendes alder.
Det må hun naturligvis gerne, men det er sandsynligvis derfor du oplever problemer med at få hende til at sove om aftenen og også oplever problemer med at få hende til at sove lidt længere om morgenen. Hun lyder til at have en lidt uhensigtsmæssig rytme, som påvirker både hendes nattesøvn og måske hendes indtag og lyst til mad - i hvert fald morgenmad.
Du skal derfor overveje, hvorvidt du vil til at afkorte hendes lure om dagen lidt og i stedet arbejde på en rytme, hvor hun sover længere og lidt mere sammenhængende om natten. Det der skulle komme ud af dette er en mere oplagt og kvik pige, som har lyst og energi til at starte dagen, når dagen rent faktisk starter.
Jeg er ikke helt klar over hvordan du har det med at skulle vække Liv. I princippet skal børn jo ikke vækkes, men skal have lov til at sove, når de sover. Det er dog også sådan, at hvis man skal ind og ændre på deres rytme, så er man nogle gange nødt til at vække børn.
Vi har en cirkadisk rytme. Det er den cyklus vi har, det er vores indre ur. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til samtidig med at mad er vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen.
Jeg synes derfor du skal overveje om du skal forsøge at afkorte Livs søvn om dagen, så hun i stedet for at sove næsten 5 timer, begynder at sove 3½ time. Det vil sige f.eks. kun 1-1½ times formiddagslur og så en middagslur på 1½-2 timer og powernappen om eftermiddagen springes over.
for at det ikke skal være alt for stor en omvæltning for hende, så kan du forsøge at afkorte lurene med 15 minutter af gangen, så du på den måde tager det lidt i etaper.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat og jeres nye projekt med nye rutiner :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske