Svar: Hjælp til ny madplan
6. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære familie
Hvor er det dejligt at høre at det går så godt. Det lyder alt sammen rigtig dejligt og som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden. Super!
Jeg synes I skal holde op med at fokusere på jeres datters vægt men i stedet holde fokus på at hun rent faktisk trives, udvikler sig og lyder til at have det rigtig godt. Hun er nu begyndt at spise og vægten er fin. Tommelfingerreglen lyder at børn skal fordoble deres fødselsvægt mellem 5-6 måneder og det lyder som om hun lige netop når dette - trods manglende vægtøgning tidligere. Så det er rigtig godt.
3 måltider skemad dagligt er lige efter bogen, nu hvor hun er 6 måneder og godt igang med skemaden og det er rigtig godt at I bruger mme i maden, det giver lidt ekstra energi. I kan også trods dette bruge lidt olie, smørklat eller lignende, ligesom hun også kan begynde at få lidt af jeres sovs på sin mos. Det kan være lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende og i takt med at hun bliver bedre til at tygge og kommer igang med mere og mere familiemad, kan hun også få lidt kødsovs eller millionbøf :o)
Hun må få rigtig meget nu, hvor hun er 6 måneder. Hun kan få de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, hun kan få frugtmos af forskellig slags, hun kan tilbydes stort set alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Hun må også gerne begynde at få lidt i hånden, som hun kan sutte på og bide lidt i, opbløde med spyt. Det kan være agurkeskiver, blødere frugt som appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende og så kan hun også få lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Du skal dog være opmærksom på at hun fortsat ikke må få for meget gluten. Det er især i hvede at glutenindholdet er højt.
Det er rigtig fint at I nu får ca 600ml mme i hende, vælling tæller med i mælkeregnskabet og det er som sagt godt at du bruger mme i grød og mos stadig væk.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte lidt på og opbløde med spyt. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos og begynde med lidt kød eller fisk, tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: Evt. flaske. Kan her også få lidt frugt ligesom om formiddagen, vand af kop.
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, stille og roligt mere og mere udgangspunkt i den mad I spiser - brug jeres grøntsager, kød, fisk osv. Tilbydes agurkeskive, brødskorpe eller lignende at gnaske i ved middagsbordet. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske vælling ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med vælling og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er dejligt at hun er så aktiv som hun er, det styrker hende og hun må gerne sidde i høj stol, når hun spiser. Så kan I alle sidde ved bordet og sidde sammen. Det lyder bestemt ikke som om at hun er for aktiv, hun lyder sund og dejlig. Man kan ikke tale om for stor aktivitet hos så små børn :o)
Hun må gerne få vand fra vandhanen, når I giver hende det af kop. Når I laver flasker, så behøver I ikke koge vandet, det er dog altid en god idé fordi det er så store mængder hun får og hendes maven skal lige have tid til at vende sig til det. Der skal altid tages vand fra den kolde hane, så vandet skal alligevel varmes, så den stadig er 37 grader i flasken ... Laver i mme der skal gemmes, så skal vandet altid koges.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsæt endelig den gode gænge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske