Brev:
Mad og søvn igen
6. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Mad og søvn igen
Kære Helen!
Godt nytår!
Nu er vores kære lillebror blevet 11 måneder og der fuld gang i den. Han har kravlet siden han var 7½ mdr. og det, der optager ham nu, er at begynde at gå. Han står selv og går med alt, der kan skubbes. Han kan også selv tage et par skridt og kravler hen og tager fat i os, så vi kan gå med ham.
Han deler sit legetøj med os og er meget nysgerrig.
Han er utrolig glad for sine søskende og det er gengældt (når han ikke lige er i vejen).
Jeg synes han trives fint og er en dejlig glad dreng, dog noget morsyg. Starten i dagpleje (for 1 mdr. siden) er gået uden problemer.
Men men... Jeg synes ikke, han er god til at spise! Han bliver tilbudt den mad vi andre spiser i en "børne venlig" udgave.
Han spiser få skefulde grød til morgenmad, ca. en kvart skive rugbrød til frokost, lidt frugt om eftermiddagen og en lille bitte portion aftensmad. Han drikker fint mælk og vand.
Vi har prøvet at lade ham sidde selv med fingrene i maden, men det gør ikke den store forskel (kun på rengøringen bagefter).
Jeg tror problemet ligger i, at han spiser for meget om aftenen og natten. Han bliver puttet med en flaske vælling (200-300 ml) kl. ca 19.30. Han vågner derefter typisk kl. 22.30, kl. 1., kl. 3, kl. 5 og kl. 7!
Jeg er ikke i tvivl om, at det er fordi han er sulten. Vi kan godt få ham til at falde til ro igen, men der går max 10 min, så vågner han igen.
Hvis han får lov, kan han hver gang godt spise ca 150 ml. og det er jo alt for meget!
Jeg fortynder flaskerne, men det har ikke gjort nogen forskel.
Han har desuden den dårlige vane, at han ofte ikke synes, han skal sove igen, når han vågner kl. 5. Det virker som om, han ikke er træt nok til at falde i søvn igen før efter 1-2 timer!
Hvordan kan vi give vores søn en mere rolig og stabil nattesøvn og en bedre appetit om dagen.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at finde overskuddet til at tage de helt store kampe om natten, men jeg håber dine tanker kan give mig/os et skub videre.
Jeg ser meget frem til at høre fra dig.
Venlig hilsen
En meget træt mor.