Svar: Mad og søvn igen
6. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Kære trætte mor
Jeg tænker at du har ganske ret i at din drengs mælkeindtag påvirker hans øvrige indtag af mad og derfor er det vigtig at få stoppet indtaget af al den mælk ... :o)
Du fortæller at han får flasken, når han skal sove og at han derefter typisk vågner hver anden time for at få flaske, hvorved han så falder i søvn. For mig lyder det som om at han forbinder flasken med at skulle sove og det er den vane I skal have ændret.
Med den alder han har nu, kan man overveje om flasken skal helt væk eller om han stadig har behov for en flaske, når han puttes om aftenen. I givet fald, skal du så overveje rutinerne omkring flasken meget nøje.
Hvis din dreng konsekvent puttes med en flaske om aftenen, så vil han savne den og søge efter den, hver gang han vågner om natten og vil først kunne falde til ro når han får den. Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover.
Små børn har også sådanne opvågninger og hvis din søn har lært at falde i søvn med en flaske og forbinder flasken med at kunne sove, så vil han naturligt ikke kunne falde i søvn uden at have den. Han vil søge den indtil den kommer igen. Det svarer lidt til at du var faldet i søvn ved siden af din mand og hvis du så i løbet af natten oplever at han er væk, så vil du sandsynligvis heller ikke kunne sove videre, men vil vågne op og søge efter ham, finde ud af hvor han er blevet af og først falde til ro, når du havde fundet ham.
Derfor kan det hos jer være en rigtig god idé, at se lidt på, hvordan jeres putteritual er og her få skabt nogle nye vaner, som gør at jeres dreng kan falde i søvn om natten. Lige nu resulterer flasken om aftenen i at han mangler evnen til selv at falde i søvn natten igennem ...
Hvis du gerne vil beholde flasken inden putning, så giv ham flasken i stuen eller på værelset imens han sidder hos dig og put ham så derefter vågen i seng. Han skal registrere hvor han ligger og han skal lære at forbinde sin seng med stedet hvor han roligt kan falde i søvn. Jo mere han lærer dette, jo mere vil han også kunne det om natten.
Du skal så også vurdere om du skal sidde hos ham eller om du skal putte ham og gå til og fra når han skal sove. Hvis han er tryg og ked af det, så er det fint at blive siddende, men hvis han ser det som underholdning at du sidder der, så er det bedre at gå til og fra - betrygge ham i at han roligt kan lægge sig til at sove, at du er der, passer på ham osv. og så gå. Hele tiden komme tilbage, vise at du her der, putte ham kærtlig igen for atter at gå.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, marmelade, ½ banan eller anden frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få mælk
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden, det kan være kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, ½ hårdkogt æg en gang imellem eller hvad du nu har. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden at få mælk
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, müsli eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan spise det samme som I andre - pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskedeller, fiskefilet, farsbrød, madpandekager osv. hvad I nu får. Sødmælk af kop.
Suppleres op med en gang grød eller frugtgrød med mælk inden sengetid, så du er sikker på at han ikke er sulten.
Tilbydes evt. flaske
Og puttes herefter træt og klar til at sove, men vågen i sin seng. ca kl. 19.30-20
Sover herefter uden at få yderligere mælk.
Jeg håber at ovenstående giver jer det lille skub I behøver for at komme videre og håber at I i øvrigt har det godt alle sammen og har haft en god jul og er kommet godt ind i det nye år :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske