Svar: Støtte på fødder og måltider
7. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Hvorvidt din dreng har problemer med at støtte på benene på grund af fødselsforløbet, stramme sener i bækkenet, siden osv. synes jeg du skal få jeres læge til at vurdere. Tal med lægen om, hvorvidt det er en kiropraktor I skal til eller om det måske er en fysioterapeut med speciale i børn. Det er en lægelig vurdering du her har brug for.
Det er en god idé, hvis du kan få din dreng til at bruge sine ben, derfor må du hjælpe ham lidt på vej. Sørg for at lave cykelbevægelser med ham dagligt, det er en oplagt mulighed at synge "hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt ..." imens du cykler hans ben rundt og rundt, - ligesom "dørene i bussen siger åben og lukke, åben og lukke ..." imens du tager hans ben ud til siden og samle. Så han virkelig bruger sig selv.
Det vil også være en rigtig god idé at hjælpe ham med at få fat i sine fødder, han skal tage fat i sine tæer og tage dem helt op til munden. giv ham evt. ranglesokker på fødderne, så det bliver interessant at bevæge dem og løfte dem og prøve at få fat i dem :)
Derudover vil det være rigtig godt, hvis du hjælper ham med at trække sig op og finde styrke i benene. Hold ham i hænderne, så du har godt fat og hjælp ham så med at trække sig op - først til siddende stilling og derefter til stående stilling. Se om ikke han så stille og roligt lærer at finde styrke i benene til at kunne stå. Prøv at gøre det til en vane, at hver gang du løfter ham op fra gulvet eller hvor han nu ligger, så laver du et løft, hvor han på den måde selv skal være lidt aktiv.
Du kan også gå til noget babygymnastik - tumlatik, stimulastik og hvad det ellers hedder. Du kan købe bøger og DVD´er med forskellig inspiration.
Med hensyn til skemad, så ser planen for dagen fin ud, men det er vigtigt at du får ham til at spise grøntsager og du kan gøre forskellige ting.
For det første kan du prøve at bruge risgrød, som han er glad for som basis i stedet for kartoffel. Brug risgrød og kom så forskellig slags grøntsager på dette som topping. Stille og roligt kan du lade grøntsagerne fylde mere og mere og grøden mindre og mindre.
Da han er glad for grød, så er han sandsynligvis mere glad for det søde og derfor kan du få ham til at spise mere grønt ved at vælge de lidt sødere grøntsager. Det kan være ærter, gulerod, pastinak, selleri, sweet potatoes og forskellige græsker.
Du kan også med fordel købe middagsretter på glas, det kan mange børn faktisk rigtig godt lide og der findes her rigtig mange muligheder til 6 måneders børn. Stille og roligt kan du så få ham til at spise mere og mere af jeres mad, du kan også via babyglassene få en idé om, hvad du kan give ham i øvrigt :o) Du kan blandt andet købe en rodfrugtsmos på glas, netop rodfrugter er ofte også lidt søde i smagen. Du kan naturligvis også lave rodfrugtsmos selv.
Jeg kan ikke ud af din plan se hvor store mængder mælk din dreng indtager af flaske, men det har naturligvis noget at sige i forhold til hans lyst til skemad og grøntsager. Det er fint at du fortsat tilbyder flaske 6 gange i døgnet, men han skal have størst mængde aften og sen aften, netop for at give så meget plads i maven som muligt til anden mad.
Derudover tænker jeg at du gerne må begynde at motivere ham til lidt anden og mere mad, ved at tilbyde lidt i hånden, som han kan sidde og sutte på, opbløde med spyt og gnaske lidt i.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske med mme, måske kun 100ml for at give plads til morgengrøden
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske, igen måske kun 100 ml for at give plads til frokosten
Frokost 12: Øllebrød hver anden dag og modsatte dag grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos du køber på glas. Tilbydes derudover agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gnaske lidt på, vand af kop.
Puttes til middagslur med flaske
Eftermiddag 16: Flaske, kan også her tilbydes lidt frugt som om formiddagen.
Powernappen begynder måske at kunne blive sprunget over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og stille og roligt mere og mere af jeres mad. Han kan få lidt sovs på sin mos, få de lidt sødere grøntsager, starte med lidt ris og så grøntsager på osv. som ovenfor beskrevet. Tilbyd også agurkestænger, brødskorper og lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske kl. 19.30-20 Må her gerne drikke 200ml hvis han kan
Sen aften 23-24: Får drømmemåltid bestående af en flaske, hvor han igen drikker hvad du skønner han har brug for.
Lav grøntsagsmosen lind, blød og rigtig lækker i konsistensen. Mos grøntsagerne med lidt af kogevandet, lidt smør og lidt af den mme som han kender og er glad for.
Med anelsen om at jeg måske har gentaget mig selv, håber jeg at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske