Svar: Ingen nattero - hjælp!
7. januar 2009
Alder:
9 mdr.
Kære B´s mor
Jeres dreng har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Selvom han endnu ikke kravler, så kryber han sig frem over gulvet og bevæger sig på den måde fysisk mere og mere væk fra jer. Han øver sin selvstændighed og træner lidt at være på egen hånd, opleve verden mere selv og han sidder naturligt ikke længere så meget på skødet som han gjorde tidligere, han har ikke samme fysiske kontakt, putter og kæler ikke på samme måde.
Han er dog samtidig så lille at han stadig har behov for rigtig meget fysisk kontakt og nærhed og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt at man i denne periode sætter sig hos barnet, sørger for at give den kontakt og nærhed som han viser behov for, det der skal til for at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at bruge sig selv fysisk både når de er vågne og når de kravler, han får sig lagt i nogle stillinger som han ikke kan komme væk fra selv, får sparket dynen af, men kan ikke selv få fat i den osv. og han har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtig og blive puttet igen, hvorefter han så kan sove videre, indtil han igen få flyttet lidt på sig ... :o) Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det at han har været syg, har haft feber, er forkølet og næsen klotter til gør også at han drømmer mere, at han har behov for hjælp til stillingsskift osv. Det er helt naturligt at han i perioder med sygdom vågner mere og sover mere uroligt.
Hans behov for at se jer er stort. Han ved simpelthen ikke at I er der, når I er ude af syne, han forstår ikke at I er lige inde på den anden side af væggen. Derfor bliver han fortvivlet når I går og tjekker op på om I mon stadig er der. Hvis I går fra ham, så føler han sig forladt og alene, fordi han endnu ikke kan forholde sig til at I er i stuen og han trygt og roligt kan ligge på sit værelse i sin seng. Det bliver han bedre og bedre til at forstå i takt med at han udvikler sig motorisk og begynder at gå - men det tager tid. De fleste børn begynder først at kunne forholde sig til dette omkring 16 måneders alderen.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn.
Hvis han græder fordi han er utryg og føler sig forladt er det på samme måde vigtigt at blive hos ham, sidde der, vise at I er der og at han trygt og roligt kan sove. Man kan også være nødt til at tage ham lidt op, sidde lidt med ham og så forsøge at putte ham igen. Det er her vigtigt at han falder i søvn, der hvor I gerne vil have ham til at sove. Hvis han falder i søvn et andet sted end i sin seng (f.eks. i jeres favn) og I så senere flytter ham over i sengen, så risikerer I at han vågner og pludselig oplever at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed. Det vil gøre at han vågner igen og igen natten igennem fordi han har behov for jeres nærhed.
Det er altså vigtigt at I har et putteritual som kan gentages uden problemer om natten, hvor han vågner. Altså et stille "sssyy" og lidt kærtegn og så er han hjulpet videre i søvnen. Så der er genkendelighed på måden han falder i søvn om aftenen og måden han skal sove videre på om natten, når han vågner.
Med hensyn til mad og protest over dette, så tænker jeg at der også er selvstændighed inde over her. Hans protest over at I giver ham mad, handler sandsynligvis om at han vil selv. I oplever måske også protest og selvstændighed, når han f.eks. skal have skiftet ble ...?
Jeg tænker derfor at det er en god idé, hvis I kan give ham mere og mere mad i stykker, mad som han selv kan komme i munden - han kan fint spise med fingrene og kan også selv spise med gaffel. Grød om morgenen er stadig en god idé og I kan også se om I kan få lov til at supplere med lidt skemad til frokost og efter aftensmaden, så han ikke går sulten i seng, men prøv også at lade ham selv lidt mere.
I kan overveje om I skal prøve med flasken igen, for at se om en flaske kan give ham den ro han behøver. Her er det så vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken, da det vil give en forkert søvnassociation, men han må gerne få den til at give ro og fylde maven lidt op .... :o)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske og tager han ikke flaske, så må han få mme sammen med sin morgengrød
Morgen: Havregrød, lavet med mme, mme af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg. Rester fra aftensmaden, det kan være stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, kogte grøntsager osv. Kan evt. suppleres med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand eller mme af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, müsli, rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt i hånden. Vand af kop
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det skal være mad i stykker og mad som er moset. Det kan f.eks. være kartofler moset med lidt sovs og frikadeller i stykker ved siden af. Vand eller mme af kop
Suppleres med en frugtgrød med mælk til dessert eller en godnatgrød.
Puttes til natten med en flaske eller en kop mme.
Sen aften: Evt. flaske, det afhænger som sagt helt af hvorvidt han tager imod flaske eller ej.
Jeg sender denne plan for dagen, fordi jeg også tænker at der godt kan være en sammenhæng imellem jeres drengs indtag af mad/mælk i løbet af dagen og opvågninger om natten. Det er derfor vigtigt at I også medtænker, hvorvidt et forsøg med flaske igen vil være givtigt eller om I via planen her kan få lavet nogle rutiner, som både anerkender hans behov for at spise selv og hans behov for mad nok for at kunne sove ...
Vedr. motorik, så er det naturligvis vigtigt at I hjælper ham med at blive bevæget og bruge sig selv rigtig meget fysisk. Det er vigtigt at I vender, drejer, tumler med ham så meget som muligt. Det kan være en rigtig god idé at give ham en babygynge - ikke en hoppegynge, men en gynge, hvor han gynger frem og tilbage. Han kan sagtens sidde i en sådan og det vil være rigtig godt for ham. I kan også købe en dvd eller en bog om babygymnastik og få inspiration til øvelser I kan lave.
Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske