Svar: Mad - hvordan starte op med nye ting?
7. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Lea
Da Matthes har været igang med skemad i et stykke tid og trives rigtig godt med dette, så vil man ved 6 måneders alderen kunne gå lidt hurtigere frem. Det vil således være fint, hvis du nu begynder at øge ham til 3 måltider dagligt, stadig i en mængde, som giver plads til lidt mælk efterfølgende.
Derudover vil det være rigtig fint, at du begynder med mere variation og du behøver ikke være så forsigtig, netop fordi han jo er vant til skemad. Du kan variere lidt mellem de forskellige grødtyper om morgenen og du kan begynde at tilsætte lidt kogt kød eller fisk i den grøntsagsmos, som han er vant til at få. Det er en god idé at bibeholde samme grødtype som han er vant til at få de dage, hvor du introducerer nye former for grøntsagsmos og det er en god idé at bibeholde lidt af den samme grøntsagsmos, de dage, hvor du skifter grødtype. Men stille og roligt kan du sagtens variere, du må prøve dig lidt frem.
Han kan få de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, han kan få frugtmos af forskellig slags, han kan tilbydes stort set alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Stille og roligt begynder du at tilsætte kogt kød og fisk i mosen: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give ham indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og han må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Han må også gerne begynde at få lidt i hånden, som han kan sutte på og bide lidt i, opbløde med spyt. Det kan være agurkeskiver, blødere frugt som appelsinbåde, blomme, fersken eller lignende og så kan han også få lidt ristede rugbrødsbjælker eller andre former for brødskorper. Du skal dog være opmærksom på at han fortsat ikke må få for meget gluten. Det er især i hvede at glutenindholdet er højt.
Hvis du således har lyst til at begynde med lidt havregrød nu, så starter du med dette og så bibeholder du den grøntsagsmos, som han er vant til at få. Når det fungerer med havregrøden, så bibeholder du den og begynder så at ændre på grøntsagsmosen. Stille og roligt kan du så sagtens ændre lidt på det hele dagen igennem og variere lidt efter, hvad I andre også spiser og hvad din dreng virker til at kunne lide og have det godt med :o) I løbet af de næste uger, den næste lille månedstid kan du således sagtens give ham både havregrød, kød, fisk og større variation af grøntsager på en dag.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham og god appetit :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske