Svar: Mørkeræd eller overtræt
8. januar 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
De fleste børn er 2-3 år før man rigtigt begynder at tale om mørkeræd, det betyder dog ikke at børn tidligere end dette, kan føle sig utrygge, hvis der er fuldstændig mørkt. De forstår jo ikke hvor man er, når de ikke kan se en og derfor er det helt naturligt at nogle små børn protesterer voldsomt, når og hvis lyset slukkes og er langt mere rolige, hvis de har en lille natlampe. Ikke et lys som holder dem vågne og signalerer vågenhed og aktivitet, men trods alt en lille lampe, som lige giver dem vished for, hvor de er, hvad der sker omkring dem. Det kunne godt lyde som om at jeres datter kunne have glæde af en lille natlampe eller at døren ud til gangen stod åben, så der på den måde kom lys ind i værelset.
Det kan dog også sagtens tænkes, som du selv er inde på, at jeres datter reagerer med voldsom protest fordi det at komme ind i værelset forbinder hun med at skulle sove og det var hun ikke parat til ... Derfor må man nogle gange så tage barnet ud af værelset, få hende gjort rolig, vente på at hun atter viser træthedstegn og så forsøge igen. Man taler om at der kører et nattog og at det gælder om at springe på toget, når det kommer forbi. Hvis man misser et tog eller kommer for tidligt, så er man nødt til at vente på at næste tog kommer og så prøve at springe på det ... :o)
Med hensyn til søvn om dagen, så lyder det helt aldersvarende og relevant med 2x1½ times søvn dagligt. Det er også helt naturligt, at hun visse dage vil sove lidt mere, fordi hun om natten har sovet mere kortvarigt. Hun vil have en naturlig evne til at indhente det forsømte og det skal hun jo et eller andet sted have lov til. Hun kan dog også sove så meget eller vågne så sent af sin middagslur, at det så også vil påvirke næste nat og på den måde stille og roligt påvirke hendes rytme og give en rutine, som er uhensigtsmæssig.
Hos nogle børn sker dette hurtigt - det tåler ikke ret mange udsving, så mærkes det med det samme. Hos andre børn er det ikke noget problem, de regulerer sig fint ind og trods en god lang søvn om dagen, så sover det fortsat fint om aftenen. Jeg kan derfor ikke sige, hvordan det er hos jer. Generelt gælder dog at søvn som ligger efter kl. 16 om eftermiddagen naturligt vil 'æde' af nattesøvnen og hvis jeres datter har tendens til at indhente det forsømte ved at sove megetlænge, så ville jeg nok overveje at vække hende lidt tidligere og satse på at hun så er lettere at få i seng om aftenen, så hele rytmen ikke vælter .. :o)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske