Svar: Rutine i hverdagen - er det for tidligt?
8. januar 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Renata
Når man er 6 uger gammel er man forsat meget selvstyrende hvad angår søvn, indtag af mad osv. og derfor er det begrænset, hvor fast en rytme du kan lave. Du kan dog forsøge med en regel der hedder 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Nogle børn vil i denne alder faktisk sove 4 lure dagligt og det lyder som om at jeres lilledreng tager denne lur om morgenen - det er helt fint.
Du skal regne med at han ikke kan være vågen i mere end max. 2 timer af gangen, så har han sandsynligvis behov for at sove igen. Du skal også regne med at han sammenlagt i løbet af dagen vil sove måske 6-7 timer og om natten vil sove 8½-10 timer. Sammenlagt vil han på et døgn sove 15-16 timer.
hvordan lurene om dagen er fordel er meget forskelligt. Nogle børn sover 3 lure af 2 timers varighed. Andre børn sover f.eks. en kort formiddagslur på kun en time, så men sover så f.eks. 3 timers middagslur og sover så en kort lur på en time igen sidst på dagen + måske 1 lille time enten tidlig morgen eller tidlig aften. Der er ikke noget fast her, du må forsøge at pejle lidt ind på, hvordan det passer bedst for din dreng.
Det er vigtigt at du skærmer ham og hjælper ham med at finde fysisk ro. Det vil være rigtig godt, hvis du kunne svøbe ham og putte ham i liften og i barnevognen. Du kan evt. trille ham lidt, hvis det får ham til at falde til ro - det er helt okay med den alder han har.
Du kan overveje om du skal forsøge at dele måltidet i to for at få ham til at spise lidt mere imellem sine lure og derefter sove lidt længere stræk. Det vil sige at du starter med at give ham flaske, når han vågner af en lur, herefter skifter du ham, pludrer lidt med ham, aktiverer og leger lidt osv. og så får han flaske igen inden du atter putter ham. Det kan være en mulighed i en periode - i stedet for at han lige nu spiser hver 3 time og har svært ved at holde sig lidt mere ...
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at holde dig til én måde at putte ham på, - give ham mad, skifte ham, svøbe ham og evt. give ham mad igen, så en sut og så ned i liften og i barnevognen med sin sut, sutteklud ved ansigtet.
Følg mine tidligere råd om at lægge mærke til hans bevidsthedsniveaur for at finde ud af, hvor når han er parat til at blive puttet. Følg mine råd med at svøbe ham, bruge sutten, holde dine hænder beroligende ved ham, lulle ham til ro osv. som jeg har skrevet til dig tidligere. Og prøv så at tænke på 3 lure dagligt - formiddag, over middag og eftermiddag - så håber jeg I finder en rytme, som er til at have med at gøre for jer alle :o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske