Brev:
Temperament - hvad sker der?
8. januar 2009
Alder:
16 mdr.
Temperament - hvad sker der?
Hej Helen
Andreas er nu knapt 16 mdr og er normalt en meget udadvendt, glad og velafbalanceret dreng.
Først lidt info: Andreas har asmatisk bronkitis, hvilket vi fandt ud af for 1 1/2 mdr siden, da vi var indlagt på børneafdelingen med ham. Han får nu dagligt medicin.
Han spiser godt, sover ok i sin egen seng, og jeg er stoppet med at amme ham for 1 md siden. Han stortrives i dagplejen og vi har fornylig holdt 2 ugers juleferie, 5 dage hos familien, resten herhjemme.
Problemet er: Andreas er nærmest blevet et lille "uhyre" efter vi er kommet hjem fra familien. Han skriger konstant, går i affekt, slår os, skader sig selv ved at banke hovedet i væggen eller i sit legetøj. Han har nu blå mærker i hele hovedet. I dagplejen har han nogle enkelte hidsighedsanfald, men slet ikke sammenlignetligt med herhjemme. Tilsidst er vi nødtil at give ham astmamedicin, fordi han ikke kan få vejret.
Ex: han flipper pludselig ud over noget legetøj eller bare af ingenting, går i affekt, vi tager ham ind på hans værelse kysser ham og lægger ham på en madras og går ind i værelset ved siden af. Efter kort tid stopper han og kommer gående ud af værelset, vi møder ham med "hej Skat" og han går igang med at lege. Efter få sekunder går han i affekt igen og det samme sker. Når vi tager ham op slår han os og "nikker os skaller".
Hvad sker der? tror du han er syg, har ondt, har det noget med astma at gøre eller er det som vi hælder mest til, en del af udviklingen. Det er bare så voldsomt så vi bliver itvivl om han har smerter.
Venlig hilsen
en bekymret mor