Brev:
Hvordan kan vi hjælpe ham med at lære at sove videre selv i barnevognen?
8. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Helen!
Godt nytår! 1000 tak for dit svar. Så er jeg på banen igen igen... Heldigvis ser det ud til, at vores søn er ved at være ovre sin kolik. I de sidste 2 uger har der været langt mellem skrigeturene, og hans bekymrede fure i panden er væk! Det er så dejligt for ham og en stor lettelse for os. Han er jo en glad dreng!
Nu mangler vi bare, at han lærer at sove! Det største problem er, at han vågner hele tiden og ikke selv kan falde i søvn igen. Om dagen puttes han i barnevogn - tit uden problemer. Han falder ofte i søvn med det samme, han lægges i barnevognen. Han vågner dog stort set altid op igen efter 15-40 min og kan ikke hjælpes til at sove videre ved en beroligende, hånd, ”sch” , vug med barnevognen osv. Han falder først i søvn igen, hvis man går en længere tur med ham, hvilket vi næsten altid gør. Nogle gange falder han hurtigt i søvn igen, andre gange kan der gå ½ time. Sætter man barnevognen igen, vågner han oftest hurtigt op igen. Går man med ham under hele luren, vågner han også op nogle gange men falder oftest selv i søvn igen efter et par klynk. Kan så godt sove i alt 2 ½ -3 timer på en gåtur.
Om aftenen prøver vi tit at putte ham i hans egen seng, og han falder som regel i søvn efter ca. 15-30 minutter. Selvom han tydeligvis er træt, virker det som om, at han kæmper for ikke a sove, basker med armene, gnider øjnene, slår sutten ud, græder osv. Jeg prøver at berolige ved at hviske ”sch”, ”nu skal du sove”, aer ham på ”det 3. øje”, og han får sut og sutteklud og er ofte svøbt. Han vågner dog ALTID igen efter ca. 15-20 minutter. Han spærrer øjnene helt op, virker vågen og bliver mere og mere ked af det, når man prøver at berolige ham til at sove videre. Til sidst er han dybt ulykkelig, og vi tager ham op og trøster ham.
Det er endnu aldrig lykkes, at han sover i sin egen seng! Det ender altid med, at han kommer over i vores seng, hvor han så sover om natten. Tit forsøger vi slet ikke at putte ham i hans egen seng, men putter ham direkte i vores seng sammen med en af os. Her sover han bedre (men stadig dårligt), har ofte (men ikke altid) et ”langt” stræk på 3-4 timer. Resten af natten vågner han tit hver halve eller hele time og er utroligt svær at få til at sove videre. Ofte ender han med at blive rigtigt ked af det.
Sidste nat var han f.eks. vågen fra kl. 4-6 (havde spist ca. kl. 2.30), hvor han virkede urolig og ked af det - men smilede, når vi så på ham! Han virkede slet ikke træt. Når han har spist om natten, er han også svær at få til at sove igen. Virker urolig.
Vi har endnu ikke nogen rytme, og vi kan ikke rigtigt se nogen sammenhæng mellem, hvor meget eller hvor tit han spiser, og hvor længe han sover. Han spiser dog altid lige, når han vågner og ikke inden han puttes. Vi har dog forsøgt at give mad igen lige inden han skal sove, og vi har forsøgt at tanke op om aftenen for at han ikke skulle vågne så tit om natten for at spise. Det har dog ikke virket så godt, og faktisk har det haft den modsatte effekt, hvor han vågner endnu hyppigere om natten og vil spise. Lidt underligt, synes vi.
Ofte sover han 3 lure om dagen (i alt ca. 6-8 timer). Nogle gange dropper vi den sidste lur og putter ham i stedet tidligere (ved 19.30-20 tiden)– afhængigt af, hvordan dagen har set ud. Ellers puttes han typisk mellem kl. 21-23. Umiddelbart virker det ene ikke bedre end det andet. Han er typisk vågen 1 ½ -2 timer ad gangen i løbet af dagen, hvorefter han er træt og putteklar.
Selvom han ikke længere er plaget af mavesmerter, har jeg ofte det indtryk, at han på en eller anden måde bliver forstyrret, når maven fordøjer. Synes nemlig, at han sover bedre, jo længere tid, der går mellem måltiderne. Falder han i søvn lige efter at have spist om natten, sover han tit et kort stræk, mens han typisk sover sit ”længere” stræk i starten, hvor han har været vågen 1,5-2 timer siden sidste måltid, inden han falder i søvn.
Når han er træt, gnider han øjne og klynker men slapper aldrig helt af og giver slip, før han sover. Han er altid i gang på en eller anden måde – lige meget, hvor træt han er. Man kan f.eks heller ikke sidde stille med ham i favnen, uden at han stritter imod. Jeg ved, at han har en alder, hvor han gerne vil opleve en masse (han er motorisk aktiv), og at det kan spille ind. Det har bare altid været sådan, men vi troede nok, at det skyldtes kolikken. Vi er også bevidste om, at vi kan have givet ham dårlige vaner, mens han havde kolik.
Han spiser fortsat ca. 6 gange i døgnet. Vi stopper ham efter ca. 180-190 ml. mme (han siger fortsat aldrig selv stop og bliver ked af det, når vi stopper). Han gylper enormt meget og længe efter måltidet – også selvom han er oprejst. Han vejer ca. 5.6-5.7 kg. (Er ca. 3 ½ måned)
Kan vores søn have et lille søvnbehov? Eller kan det tænkes, at fordøjelsen fortsat generer ham lidt, så han ikke kan sove så godt?
Hvordan kan vi hjælpe ham med at lære at sove videre selv i barnevognen og i egen seng, når han vågner? Hvordan kan vi bedst putte til natten? Det er hyggeligt at sove med ham i vores seng, men vi vil helst have, at han lærer at sove i sin egen seng, så han ikke er afhængig af os. Og selvom han sover i vores seng, sover han jo ret dårligt (og det gør vi også).
Vil du anbefale os at begynde at lave en rytme, hvor vi f.eks. står op kl. 7.30 hver dag – uafhængigt af, hvornår han har spist/sovet om natten? Så der er større chance for, at sove/spisetider ligner hinanden.
Er dagens lure for lange? Hvordan bør døgnets søvn fordele sig mellem nat og dag?
Kan det være en fordel for vores søn at starte tidligt med vælling osv.? For at mætte ham mere og evt. give lidt ro. Eller er det endnu sværere at fordøje?
Igen blev det en ordentlig omgang – håber du har nogle tanker om det. På forhånd mange tak for en super brevkasse.
Med venlig hilsen en glad - men meget træt - mor.