Svar: Hvordan kan vi hjælpe ham med at lære at sove videre selv i barnevognen?
8. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Nu hvor din dreng er 3½ måned lyder det som en god idé, at forsøge at arbejde på lidt mere rytme og fast struktur. Jeg synes ikke du skal begynde med vælling eller skemad før han er 4 måneder - men det kunne godt lyde som om at han er en af de børn som ikke skal vente for længe med at komme igang med noget andet.
Det at få lidt mad på faste tidspunkter af dagen vil på sigt hjælpe jer til lidt bedre rytme, det vil sandsynligvis også give ham lidt ro i maven, hvis han får lidt skemad og så lidt mælk - fremfor store mængder mælk som han lige nu har lidt svært ved at holde i sig ... Det er dog vigtigt at du hele tiden går stille frem, så hans mave kan følge med :o)
I første omgang skal du forsøge at arbejde på en rytme, hvor din dreng sover ca 3 gange dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Sammenlagt vil dagssøvnen vare ca 5-6 timer. Ofte vil det være sådan at han sover 1½ times formiddagslur, 2½ times middagslur og så måske en times lur sidst på eftermiddagen. Varigheden af lurene afhænger naturligvis af hvor længe han sover om natten - jo længere en nattesøvn, jo mindre sover han om dagen og jo mere han sover i dagtimerne, jo kortere nattesøvn.
Jeg vil anbefale dig at du svøber din dreng. Han skal føle sig omsluttet og det gør ham tryg og hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv og slappe af. Det gør det lettere for ham at overgive sig til søvnen og lukke af for verden. Du kan svøbe ham i et rigtigt svøb, en anden mulighed, som måske ville hjælpe jer, er at bruge en sovepose (voksi, slee-bee, drømmepose osv.) som han, når han er mæt, træt og er parat til at skulle sove puttes i indenfor og derefter så flyttes til barnevognen. Samtidig skal han have en sut og en sutteklud, som han har ved sit ansigt, så han har noget ved sine kinder, det giver også tryghed.
Når du putter ham, så forsøg at berolige ham ved at holde din hænder på ham, vugge ham lidt, evt. trille vognen frem og tilbage. Du kan godt hjælpe ham til at falde i søvn ved netop at trille barnevognen lidt frem og tilbage. Hold lidt pauser hele tiden, se om du kan stoppe vognen inden han falder helt i søvn og græder han så igen, så triller du igen, holder pause osv. Så han tilsidst lærer at overgive sig til søvnen selv. Du hjælper ham til ro ved at putte ham tæt, svøbe ham, sørge for at han er fyldt med indtryk og mad (mentalt og fysisk), hjælpe med at lukke verden ude, klud, nærhed og så trille ham lidt, pause, trille, pause. Den samme fremgangsmåde kan du så bruge, hvis han vågner for tidligt af en lur og du vil have ham til at sove lidt længere. Det lyder som vigtigt og nødvendigt hos jer lige nu, indtil I får skabt en rytme som kan fungere for jer alle i hverdagen.
Du skriver at din dreng ofte sover 6-8 timer i løbet af dagen - det er nok for meget, prøv derfor at holde dig til de tider jeg har angivet, for at se om det så ikke også vil påvirke til en bedre nattesøvn.
Med hensyn til indtag af mælk, så lyder det som om at han får mælk nok. Du skriver at han gylper meget og sjældent selv siger fra og at han bliver ked af det, når I tager flasken fra ham. Prøv om I kan erstatte flasken med en sut - det vil sige give ham den mælk han behøver og efterspørger og så give ham et sut efterfølgende. En stor del af hans lyst til at få flaske, kan også handle om suttebehov og samtidig vil det at sutte også hjælpe ham til at få lidt ro i maven - uden at der kommer mere mad derned.
Hvis han vejer 5,7 kg og indtager 180ml mælk hver 4 time og derudover virker sulten og til at have behov for noget ekstra, så lyder det som om at du måske skulle forsøge med lidt kogt vand og evt. med lidt sukker. Til børn som spiser store mængder mælk og har svært ved at kapere hele den mængde de efterspørger kan det nogle gange give ro i maven at få lidt sukkervand. Netop fordi du giver flaske, så ved du præcist hvor meget han indtager og kan derfor godt med god samvittighed forsøge med kogt vand. Sukker virker smertestillende og derfor kan lidt kogt vand med sukker nogle gange give den ro i efterspørger. I kan komme 1 tsk sukker i 100ml kogt vand.
I kan også forsøge med en flaskesut beregnet til tynde væsker (vand/te) i stedet for mælk, fordi det kan gøre at han spiser lidt langsommere og derfor bedre får tid til at fordøje maden og oplever at blive lidt træt, når han spiser - så maden ikke bare sluges.
Der kan være noget fornuftigt i for jer, at forsøge med en fast rytme, hvor I prøver at stå op til nogenlunde samme tid hver dag, ligesom I forsøger at putte ham til lure på nogenlunde faste tidspunkter dagen igennem. Jeg fornemmer at det vil give jer lidt mere overblik og dermed ro dagen igennem.
Når han skal puttes om aftenen, så kan I forsøge at gøre som I gør om dagen - forsat svøbe og putte ham med sut og med klud. Starte med at give ham flaske og når han har spist og bøvset, og virker parat til at blive puttet, så puttes han med sut og klud. Se og lyt til hans vejrtrækning, læg mærke til hans øjne. Læg ham fra dig, når du fornemer at han er helt rolig, trækker vejret dybt og langsomt. Han er hele tiden svøbt i et klæde og han har sin sut og puttes stille og roligt fra din favn, ned i sin liften eller sengen, stille og rolige vuggende bevægelser fra din favn ned at ligge. Hold dine hænder beroligende på ham, så han slapper helt af og på den måde hjælpes ind i søvnen og dejlig mæt og afslappet kan sove godt og lidt mere sammenhængende.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske, sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur, svøbes, sut, sutteklud, lulles til ro ved at du triller barnevognen lidt. Sover måske 1½ time
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur, igen samme princip, svøbes, sut, sutteklud, lulles til ro, ved at du triller barnevognen lidt. Sover måske 2½ time
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Puttes igen, sover måske indendøre, sover måske en times tid
Aften:
Har ofte en vågenperiode om aftenen, har måske behov for lidt ekstra flaske - eller måske lidt kogt vand, hvis han virker til at have uro i maven.
Får flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
I forhold til søvnbehov, skal I regne med ca 15 timer i døgnet, det vil sige, at hvis jeres dreng sover 5 timer i løbet af dagen, så vil han have behov for ca 10 timers nattesøvn. Hvis I gerne vil starte dagen ca 7.30 så passer det altså med at han først går i seng kl. 21.30. Hvilket I fortæller ofte sker og det lyder også helt relevant i forhold til hans alder. Man oplever netop ofte at børn i denne alder går sent i seng ...
Jeg håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske